Visszhang: könyv

Nicola Davies: Amikor eljött a háború

Visszhang

„Képtelen vagyok szavakba önteni annak a fekete lyuknak a látványát, amely egykor az otthonom volt”, olvassuk egy ismeretlen kislány történetében.

Mert egyszer csak kitört a háború. A háború, amely mindent elvett tőle. Reggel még békésen reggelizett a szüleivel és testvérével az otthonában. Korábban az iskolában a vulkánokról tanult, rajzolt és énekelt, most mennydörgő hangokat hallott, füst és tűz zúdult rá. Aztán porig rombolták a városát. Egyedül, rongyosan és vértől mocskosan menekült, futott, mezőkön, hegyeken, ország­utakon vágott át, hidegben és sárban, utazott teherautó hátuljában, buszon, majd lyukas mentőcsónakban. Valahol partra ért, és egy menekülttáborban találta magát. Megpróbálta kiűzni magából a háborút, de újabb bolyongásai során az ajtók becsukódtak előtte, az emberek elfordultak tőle, az iskolában meg közölték, nincs hely a számára. A történet arra a szégyenletes esetre reflektál, amikor 2016-ban az Egyesült Királyság kormánya megtagadta 3 ezer kísérő nélkül érkezett menekült gyerek menedékkérelmét. Ám ez a történet mégis a jóindulat és a segíteni vágyás erejét mutatja meg, ugyanakkor a 2015-ös menekültválság ilyen elővezetéséből nem tudunk nem a mostani háborúra asszociálni. Szép és szomorú mese, kifejező, érzékeny illusztrációkkal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”