Visszhang: könyv

Öreg Banda

Visszhang

Kollár-Klemencz László első regénye családjának négy generációra visszatekintő történeteit dolgozza fel.

A Kaldeneckerek a gazdaságuk eladásából kezdenének új életet, ám az életük munkájával szerzett pénz értékét semmivé teszi az infláció. Kénytelenek lesznek mások jóindulatára hagyatkozni, és keserves munkával újra felépíteni egzisztenciájukat. Az új életben kulcsfontosságúvá válik fiuk, Josef zene iránti rajongása és tehetsége, amellyel nemcsak az anyagi jólétet biztosítja családjának, de egy új közösséget is teremt Újhartyánban. A cseh katonazenekarok mintájára a környék hangszereseiből megszervezi az Öreg Bandát, az új zene pedig keresett lesz az egész környéken, kottára kerülnek az addig csak dúdolásból ismert sváb dallamok. Amikor Josef váratlanul meghal, szerepét a csendes, padláson elbújva zenélő öccse, Hans veszi át. A sok hangszer és a családtagok helye a zenekarban aztán generációról generációra öröklődik egészen 1960-ig. Közben a falun is átvonul a történelem, a világháborúk, a kitelepítések és a szocializmus.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.