Visszhang: könyv

Őze Eszter: A dolgozó testek múzeuma

Visszhang

Az 1901-ben alapított budapesti Társadalmi Múzeum gyűjteménye 1945 környékén teljesen megsemmisült.

A kötet alapjául szolgáló doktori kutatásában a szerző e múzeum történetének és kiállításainak rekonstruálására vállalkozott.

A legfontosabb forrásokként a korabeli sajtó beszámolói, a kiállításokról készített jegyzetek, továbbá az intézmény által kiadott folyóiratokban megjelent publikációk szolgáltak. A tárgyi emlékek hiányára, ebből fakadóan pedig a megfelelő elemzési keret kijelölésének nehézségeire gyakran reflektál a szerző, aki a baloldali kritikai hagyományból táplálkozó Helyzet Műhely tagja. Monográfiájában a tágabb történelmi és társadalmi kontextus ismertetése (például a globális kapitalizmus hatása), valamint a konkrét jelenségek értelmezéséhez használt elméleti és filozófiai keret kijelölése (Foucault bio­politika-fogalma, Gramsci hegemóniaelmélete) után jut el a múzeum kiállításainak bemutatásáig.

A szélesebb közönségnek szánt változatban érdemes lett volna újragondolni, némiképp lazítani a kötet szerkezetét. Az elméleti, társadalmi, politikai kontextust tárgyaló szakaszokat talán befogadhatóbbá tette volna, ha már korábban megtudjuk, mit is láthatott a közönség az 1907-es munkásjóléti kiállításon, az 1915-ben megrendezett had- és népegészségügyi tárlaton, vagy éppen az 1928-as „kuruzslás” elleni és az 1934-ben nyílt eugenikai és örökléstani kiállításon. Utóbbiak esetében ez különösen fontos lett volna, hogy az objektív forrásfeldolgozás és a kritikai szemlélet ne váljon el ennyire egymástól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.