Visszhang: könyv

Őze Eszter: A dolgozó testek múzeuma

Visszhang

Az 1901-ben alapított budapesti Társadalmi Múzeum gyűjteménye 1945 környékén teljesen megsemmisült.

A kötet alapjául szolgáló doktori kutatásában a szerző e múzeum történetének és kiállításainak rekonstruálására vállalkozott.

A legfontosabb forrásokként a korabeli sajtó beszámolói, a kiállításokról készített jegyzetek, továbbá az intézmény által kiadott folyóiratokban megjelent publikációk szolgáltak. A tárgyi emlékek hiányára, ebből fakadóan pedig a megfelelő elemzési keret kijelölésének nehézségeire gyakran reflektál a szerző, aki a baloldali kritikai hagyományból táplálkozó Helyzet Műhely tagja. Monográfiájában a tágabb történelmi és társadalmi kontextus ismertetése (például a globális kapitalizmus hatása), valamint a konkrét jelenségek értelmezéséhez használt elméleti és filozófiai keret kijelölése (Foucault bio­politika-fogalma, Gramsci hegemóniaelmélete) után jut el a múzeum kiállításainak bemutatásáig.

A szélesebb közönségnek szánt változatban érdemes lett volna újragondolni, némiképp lazítani a kötet szerkezetét. Az elméleti, társadalmi, politikai kontextust tárgyaló szakaszokat talán befogadhatóbbá tette volna, ha már korábban megtudjuk, mit is láthatott a közönség az 1907-es munkásjóléti kiállításon, az 1915-ben megrendezett had- és népegészségügyi tárlaton, vagy éppen az 1928-as „kuruzslás” elleni és az 1934-ben nyílt eugenikai és örökléstani kiállításon. Utóbbiak esetében ez különösen fontos lett volna, hogy az objektív forrásfeldolgozás és a kritikai szemlélet ne váljon el ennyire egymástól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.