Visszhang: lemez

Pallbearer: Mind Burns Alive

  • Harci Andor
  • 2024. augusztus 14.

Visszhang

Nincs új a nap alatt...

Egy idő után a legvehemensebb riffeket szaggató, legagresszívebb ritmusokat püfölő metálzenekarok is képesek kisimulni, és háztartási fémzene címszó alatt olyan lemezeket kiadni, amelyek könnyen kiborítják a rajongóikat. Kimondottan ismertnek sem kell ehhez lenni, hiszen az Arizona állambeli Pallbearer nem tölt meg stadionokat. De évtizedes fennállása alatt sikeresen győzte meg a doom-fanatikusokat, és kultikus státuszt harcolt ki magának. Amit aztán fokozatosan elkezdett lebontani azzal, hogy szép lassan elevezett pszichedelikusabb, posztrockba hajló vizekre.

A Mind Burns Alive talán meghittebb, bensőségesebb, mint a megelőző albumok. Brett Campbell énekes viszonylag szűk vokális készlettel hozza ki a legtöbbet magából, mondhatnánk, hogy egy kitárulkozó „lírai én” sejlik fel az énekben és a szövegekben is. Ezt az intimitást hangsúlyozza a drasztikusan megváltozott dinamika, a lemez időtartamának felében domináló halkabb, lágyabb szakaszok térnyerése. Itt-ott felsejlik a progresszivitás is, például a lemezt nyitó Where the Light Fades vonalvezetésében, vagy az Endless Place szaxofonszólójában (!), ami ezzel együtt is a lemez csúcspontjának tekinthető. Ahogy a Paradise Lost a 2000-es évek elhajlása után ismét magára talált, és újabb lemezei vetekednek a korábbiakkal, úgy valamikor talán a Pallbearernek is sikerül megismételnie ezt a bravúrt. Addig viszont érdemes elmerülni az új lemez anyagában, az ugyanis csak többszöri hallgatás után bontakozik ki igazán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”