Visszhang: lemez

Pallbearer: Mind Burns Alive

  • Harci Andor
  • 2024. augusztus 14.

Visszhang

Nincs új a nap alatt...

Egy idő után a legvehemensebb riffeket szaggató, legagresszívebb ritmusokat püfölő metálzenekarok is képesek kisimulni, és háztartási fémzene címszó alatt olyan lemezeket kiadni, amelyek könnyen kiborítják a rajongóikat. Kimondottan ismertnek sem kell ehhez lenni, hiszen az Arizona állambeli Pallbearer nem tölt meg stadionokat. De évtizedes fennállása alatt sikeresen győzte meg a doom-fanatikusokat, és kultikus státuszt harcolt ki magának. Amit aztán fokozatosan elkezdett lebontani azzal, hogy szép lassan elevezett pszichedelikusabb, posztrockba hajló vizekre.

A Mind Burns Alive talán meghittebb, bensőségesebb, mint a megelőző albumok. Brett Campbell énekes viszonylag szűk vokális készlettel hozza ki a legtöbbet magából, mondhatnánk, hogy egy kitárulkozó „lírai én” sejlik fel az énekben és a szövegekben is. Ezt az intimitást hangsúlyozza a drasztikusan megváltozott dinamika, a lemez időtartamának felében domináló halkabb, lágyabb szakaszok térnyerése. Itt-ott felsejlik a progresszivitás is, például a lemezt nyitó Where the Light Fades vonalvezetésében, vagy az Endless Place szaxofonszólójában (!), ami ezzel együtt is a lemez csúcspontjának tekinthető. Ahogy a Paradise Lost a 2000-es évek elhajlása után ismét magára talált, és újabb lemezei vetekednek a korábbiakkal, úgy valamikor talán a Pallbearernek is sikerül megismételnie ezt a bravúrt. Addig viszont érdemes elmerülni az új lemez anyagában, az ugyanis csak többszöri hallgatás után bontakozik ki igazán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.