Visszhang: lemez

Oliver Sim: Hideous Bastard

  • - minek -
  • 2022. szeptember 14.

Visszhang

A varázsos hangú Romy Madley Croft gitáros mellett az őt tökéletesen kiegészítő Oliver Sim énekes-basszusgitáros és Jamie xx, a kivételes muzikalitással bíró elektronikus zenekészítő…

Nos, ők a The xx, amely öt éve nem adott ki saját zeneanyagot. Szerencsénkre Jamie xx addig noszogatta Simet, amíg az megírta, feljátszotta és felénekelte első szólólemezét – Jamie xx teljes produceri támogatásával. Nagy kár lett volna, ha Sim makacsabb, és nem áll kötélnek, mivel megfosztott volna minket egy különleges hangulatú, remek dalokkal teli albumtól, amely az énekes féltve őrzött titkaiba és emlékeibe is beavat. Nem kell messzire menni, hiszen az albumot nyitó Hideous nem csupán egy megkapó melódiába csomagolt nagyszerű dal, de Sim ebben vall először arról, hogy 17 éves kora óta él együtt a HIV-vírussal, ráadásul a végén – a nyomaték kedvévért – a maga emblematikus, négy évtized alatt mit sem kopott falzettjével beszáll Jimmy Sommerville is. De azért sem sértődtünk volna meg, ha Sim gyakrabban juttatja eszünkbe anyazenekarát, de a Hideous Bastard dalai sokszor egészen más vizekre vezetik a hallgatót. Szépen kibontakozó gitár- és zongorafutamokat hallunk, miközben néha erősebben elektronikus a dalok váza anélkül, hogy a határozott ritmus dacára egy pillanatra is elektronikus tánczenének vélnénk azokat. Sim hol melankolikus, hol szarkasztikus tónusú hangja végig uralja a lemezt, amely minden személyességével együtt úgy hatol szinte a bőrünk alá, hogy egy pillanatra sem lesz zavaró vagy tolakodó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.