Visszhang: lemez

Penguin Cafe: Rain Before Seven

Visszhang

A brit Penguin Cafe Orchestra története 1997-ben ért véget az alapító Simon Jeffes halálával.

Az 1970-es évek elején indult kamarazenekar a klasszikus zene, a folk, a könnyedebb jazz és a popzene határán egyensúlyozott instrumentális nagylemezeivel. Bő egy évtizeddel a zenekarvezető halála után fia, Arthur Jeffes úgy döntött egy emlékkoncert után, hogy továbbviszi édesapja örökségét. Zenészeket toborzott maga köré (egyebek közt a Suede-ből és a Gorillazból is), az új formáció nevét Penguin Caféra rövidítette, és velük kezdte el apja szerzeményeit játszani, azután új dalok írásába is belevágott.

A Penguin Cafe az elmúlt évtizedben saját jogán elismert zenekarrá vált, a Rain Before Seven pedig már az ötödik nagylemezük. Az eddig megszokott zongora és vonósszekció mellett a lemez visszatérő hangszere a marimbával rokonítható nyugat-afrikai balafon, amely jól belesimul mind a meditatívabb, mind a zaklatottabb dalokba. A nyugtalanító hangulatú darabok (Welcome to London, Temporary Shelter from the Storm) korábban nem voltak jellemzőek a Penguin Caféra, így nem túlzás kijelenteni, hogy Arthur ezzel az anyaggal sodródott a legmesszebbre édesapja zenéjétől. És ez jól is van így, bár Simon Jeffes szelleme azért jelen van az új albumon: a Harold Budd emlékére íródott In Re Budd, vagy a filmzenének is beillő Galahad az ő szerzeményei is lehetnének, a lemezt záró Goldfinch Yodel című szám pedig egyértelmű főhajtás a Penguin Cafe Orchestra 1981-es lemeze előtt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.