Visszhang: lemez

Penguin Cafe: Rain Before Seven

Visszhang

A brit Penguin Cafe Orchestra története 1997-ben ért véget az alapító Simon Jeffes halálával.

Az 1970-es évek elején indult kamarazenekar a klasszikus zene, a folk, a könnyedebb jazz és a popzene határán egyensúlyozott instrumentális nagylemezeivel. Bő egy évtizeddel a zenekarvezető halála után fia, Arthur Jeffes úgy döntött egy emlékkoncert után, hogy továbbviszi édesapja örökségét. Zenészeket toborzott maga köré (egyebek közt a Suede-ből és a Gorillazból is), az új formáció nevét Penguin Caféra rövidítette, és velük kezdte el apja szerzeményeit játszani, azután új dalok írásába is belevágott.

A Penguin Cafe az elmúlt évtizedben saját jogán elismert zenekarrá vált, a Rain Before Seven pedig már az ötödik nagylemezük. Az eddig megszokott zongora és vonósszekció mellett a lemez visszatérő hangszere a marimbával rokonítható nyugat-afrikai balafon, amely jól belesimul mind a meditatívabb, mind a zaklatottabb dalokba. A nyugtalanító hangulatú darabok (Welcome to London, Temporary Shelter from the Storm) korábban nem voltak jellemzőek a Penguin Caféra, így nem túlzás kijelenteni, hogy Arthur ezzel az anyaggal sodródott a legmesszebbre édesapja zenéjétől. És ez jól is van így, bár Simon Jeffes szelleme azért jelen van az új albumon: a Harold Budd emlékére íródott In Re Budd, vagy a filmzenének is beillő Galahad az ő szerzeményei is lehetnének, a lemezt záró Goldfinch Yodel című szám pedig egyértelmű főhajtás a Penguin Cafe Orchestra 1981-es lemeze előtt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”