Visszhang: kiállítás

Phantom Vision

Visszhang

A hazai és külföldi alkotók fényművészeti, illetve art science installációi láthatatlan jelenségeket próbálnak „láthatóvá” tenni, érzékszerveink, illetve olykor pusztán a képzeletünk stimulálásán keresztül.

Ahogy a tárlat alcíme is utal rá: Az érzékelés mélyáramlataival sodródunk az egykori Hold utcai piac tereiben a néhai standokból kialakított helyiségek között. Az egymástól elkülönített kis termekben közel kerülhetünk az egyes – néhány esetben interaktív – művekhez, a körfolyosó és a galéria nyitott részein a nagyobb, látványos munkák, például Ólafur Elíasson hatalmas szemre emlékeztető műve vagy Bigert & Bergström időjárásgépe láthatók.

Kiemelt szerepet kapnak az álmok, több installáció is ezekből „dolgozik”, van, amelyik megpróbálja a külső szemlélő számára is hozzáférhetővé tenni ezt a nagyon is személyes megélést, például mesterséges intelligencia alapú képalkotás segítségével. Az Onirica () című kísérlet szöveges álomleírások alapján generált montázsainál és interaktív térképénél azonban sokkal izgalmasabb Jon Rafman másfél órás szürreális filmje, amelyben a művész az álmait dolgozta fel a videójátékok stílusában. A Phantom Vision alapos megszemlélése (még ha a Rafman-filmből csak töredékeket nézünk is meg) minimum kétórás program, igaz, ennek jelentős részét a művekhez tartozó leírások böngészése viszi el, ezek ugyanis gyakran olyan értelmezési támpontokat adnak, amelyek elengedhetetlenek a befogadáshoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.