Visszhang: kiállítás

Phantom Vision

Visszhang

A hazai és külföldi alkotók fényművészeti, illetve art science installációi láthatatlan jelenségeket próbálnak „láthatóvá” tenni, érzékszerveink, illetve olykor pusztán a képzeletünk stimulálásán keresztül.

Ahogy a tárlat alcíme is utal rá: Az érzékelés mélyáramlataival sodródunk az egykori Hold utcai piac tereiben a néhai standokból kialakított helyiségek között. Az egymástól elkülönített kis termekben közel kerülhetünk az egyes – néhány esetben interaktív – művekhez, a körfolyosó és a galéria nyitott részein a nagyobb, látványos munkák, például Ólafur Elíasson hatalmas szemre emlékeztető műve vagy Bigert & Bergström időjárásgépe láthatók.

Kiemelt szerepet kapnak az álmok, több installáció is ezekből „dolgozik”, van, amelyik megpróbálja a külső szemlélő számára is hozzáférhetővé tenni ezt a nagyon is személyes megélést, például mesterséges intelligencia alapú képalkotás segítségével. Az Onirica () című kísérlet szöveges álomleírások alapján generált montázsainál és interaktív térképénél azonban sokkal izgalmasabb Jon Rafman másfél órás szürreális filmje, amelyben a művész az álmait dolgozta fel a videójátékok stílusában. A Phantom Vision alapos megszemlélése (még ha a Rafman-filmből csak töredékeket nézünk is meg) minimum kétórás program, igaz, ennek jelentős részét a művekhez tartozó leírások böngészése viszi el, ezek ugyanis gyakran olyan értelmezési támpontokat adnak, amelyek elengedhetetlenek a befogadáshoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.