Visszhang: lemez

Pixies: Doggerel

Visszhang

A bostoni Pixies a nyolcvanas–kilencvenes évek fordulójának egyik legfontosabb rockzenekara volt.

Nem döntögettek eladási rekordokat, de egyszerre zajos és slágeres lemezeik egy egész zenészgenerációnak mutattak utat, többek között a Nirvanának is. Black Francis együttese 1993-ban oszlott fel hivatalosan, a tagok pedig különböző formációkban folytatták karrierjüket. A bő tízévnyi külön töltött idő alatt viszont akkora kultusz alakult ki körülöttük, hogy 2003-as visszatérésük idejére már topligás sztárprodukciónak számítottak. Új album egészen 2014-ig nem érkezett, de akkor az Indie Cindy című lemezben nem volt köszönet, egészen megalázó kritikákat kapott. Az idén végre Budapestre is eljutó Pixies azóta két sokkal jobban fogadott albumot is kiadott, a visszatérő lemez csalódását azonban nehéz volt feledtetni a rajongókkal. De a zenekar gitárosa, Joey Santiago azt nyilatkozta az új anyag kapcsán, hogy ez a Pixies felnőtt lemeze. Tény, hogy a Doggerelről egy csomó olyan elem hiányzik, amelyek a Pixies védjegyeinek voltak tekinthetők: nincsenek másfél perces darálások, surf-rock betétek, üvöltözések, ellenben Black Francis a lemez jelentős részén akusztikus gitáron sikál. Az is tény, hogy a Pixies sosem volt még ennyire konvencionális, melankolikus és öreges, de ez néhány dalban kifejezetten jól áll nekik (Vault of Heaven, Who’s More Sorry Now). A Doggerel nem sikerült rosszul, és ugyan az első korszak továbbra is agyonnyomja a zenekar életművét, de akit ez zavar, az valószínűleg amúgy is levált a Pixiesről az előző évtizedben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.