Visszhang: film

Polgárháború

Visszhang

Alex Garland felkavaró filmjét a 2021. januári 6-i Capitolium-ostrom képei kísértik.

A rendező parazita módjára szipolyozza napjaink ideológiai polarizációját és fertőzi nézőjét az amerikai történelmi emlékezetbe égett polgárháborús traumával. De hogy továbbfokozza a kegyetlenséget, nem oldja szorongásunkat némi gondosan épített alternatív univerzummal vagy érzelmi-morális körítéssel; egyszerűen csak hagyja ránk zúdulni a nyers, ideológiamentes erőszakot egy maroknyi haditudósító szemén keresztül.

Garland nem magyarázza agyon a kissé zavaros polgárháborús állapotokat: Texas és Kalifornia Western Forces néven kivált a föderációból, és egyre közelebb araszol Washington DC-hez, ahol a diktatórikus, harmadik ciklusát töltő elnök (Nick Offerman) bujkál. Lee, a kiégett fotós (a filmet bámulatos erővel lehorgonyzó Kirsten Dunst) és adrenalinfüggő munkatársa, Joel (Wagner Moura) egy feltörekvő fiatal fotóriporterrel (Cailee Spaeny) és egy veterán kollégával (Stephen McKinley Henderson) elindulnak DC felé, hogy meginterjúvolják az elnököt, mielőtt a lázadó erők elfoglalják a Fehér Házat. Garland kiüresíti a háborút; nincsenek ideológiák, stratégiák vagy hősök, csak nyers erőszak és a leg­alantasabb ösztöneiket kiélő, magukból kifordult állampolgárok. A sajtó csupán rögzíti a borzalmakat, miközben valaha közérdeket szolgáló képviselői lassan meghalnak belül. A Polgárháború akkor a leghatásosabb, amikor nem beszél, csak megmutat (a párbeszédek meglehetősen laposak); a tétekkel együtt a valódi dráma is kihal a filmből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.