Visszhang: film

Polgárháború

Visszhang

Alex Garland felkavaró filmjét a 2021. januári 6-i Capitolium-ostrom képei kísértik.

A rendező parazita módjára szipolyozza napjaink ideológiai polarizációját és fertőzi nézőjét az amerikai történelmi emlékezetbe égett polgárháborús traumával. De hogy továbbfokozza a kegyetlenséget, nem oldja szorongásunkat némi gondosan épített alternatív univerzummal vagy érzelmi-morális körítéssel; egyszerűen csak hagyja ránk zúdulni a nyers, ideológiamentes erőszakot egy maroknyi haditudósító szemén keresztül.

Garland nem magyarázza agyon a kissé zavaros polgárháborús állapotokat: Texas és Kalifornia Western Forces néven kivált a föderációból, és egyre közelebb araszol Washington DC-hez, ahol a diktatórikus, harmadik ciklusát töltő elnök (Nick Offerman) bujkál. Lee, a kiégett fotós (a filmet bámulatos erővel lehorgonyzó Kirsten Dunst) és adrenalinfüggő munkatársa, Joel (Wagner Moura) egy feltörekvő fiatal fotóriporterrel (Cailee Spaeny) és egy veterán kollégával (Stephen McKinley Henderson) elindulnak DC felé, hogy meginterjúvolják az elnököt, mielőtt a lázadó erők elfoglalják a Fehér Házat. Garland kiüresíti a háborút; nincsenek ideológiák, stratégiák vagy hősök, csak nyers erőszak és a leg­alantasabb ösztöneiket kiélő, magukból kifordult állampolgárok. A sajtó csupán rögzíti a borzalmakat, miközben valaha közérdeket szolgáló képviselői lassan meghalnak belül. A Polgárháború akkor a leghatásosabb, amikor nem beszél, csak megmutat (a párbeszédek meglehetősen laposak); a tétekkel együtt a valódi dráma is kihal a filmből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.