Visszhang: film

Polgárháború

Visszhang

Alex Garland felkavaró filmjét a 2021. januári 6-i Capitolium-ostrom képei kísértik.

A rendező parazita módjára szipolyozza napjaink ideológiai polarizációját és fertőzi nézőjét az amerikai történelmi emlékezetbe égett polgárháborús traumával. De hogy továbbfokozza a kegyetlenséget, nem oldja szorongásunkat némi gondosan épített alternatív univerzummal vagy érzelmi-morális körítéssel; egyszerűen csak hagyja ránk zúdulni a nyers, ideológiamentes erőszakot egy maroknyi haditudósító szemén keresztül.

Garland nem magyarázza agyon a kissé zavaros polgárháborús állapotokat: Texas és Kalifornia Western Forces néven kivált a föderációból, és egyre közelebb araszol Washington DC-hez, ahol a diktatórikus, harmadik ciklusát töltő elnök (Nick Offerman) bujkál. Lee, a kiégett fotós (a filmet bámulatos erővel lehorgonyzó Kirsten Dunst) és adrenalinfüggő munkatársa, Joel (Wagner Moura) egy feltörekvő fiatal fotóriporterrel (Cailee Spaeny) és egy veterán kollégával (Stephen McKinley Henderson) elindulnak DC felé, hogy meginterjúvolják az elnököt, mielőtt a lázadó erők elfoglalják a Fehér Házat. Garland kiüresíti a háborút; nincsenek ideológiák, stratégiák vagy hősök, csak nyers erőszak és a leg­alantasabb ösztöneiket kiélő, magukból kifordult állampolgárok. A sajtó csupán rögzíti a borzalmakat, miközben valaha közérdeket szolgáló képviselői lassan meghalnak belül. A Polgárháború akkor a leghatásosabb, amikor nem beszél, csak megmutat (a párbeszédek meglehetősen laposak); a tétekkel együtt a valódi dráma is kihal a filmből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.