Visszhang: könyv

Pollágh Péter: Régi voltam

Visszhang

A kötet versei szinte kivétel nélkül a múlt pontjaira és darabkái­ra fókuszálnak, még ha olykor úgy is tűnhet, hogy egészen másfelé irányul a lírai én figyelme.

A versekben megszólaló hang a saját gyermekkori vagy éppen a családi, közös emlékeket kutatja, amelyek közé minduntalan beszivárog a történelmi idő is. Mindennek a tétje azonban korántsem holmi tovatűnt idill rekonstruálása, hiszen a közösség, a család emlékezetének bizonyos rétegei generációkon átívelő traumákat rejtenek: „elviszi mindkét nagyapát is lábon, / az elcsatolt apait, a besúgott anyait”. A szövegek célja az egyénen túlmutató identitás vázának felépítése.

A kötet szerkezete jól átgondolt. A különböző tematikus egységek tíz, minden szempontból nagyon különböző ciklussá szerveződnek, amelyek a visszatérő motívumok („taxiszínű szorongás”) és az akár szó szerint ismétlődő sorok („Ki nem volt már ügynök itt?”) segítségével átjárhatók maradnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.