Visszhang: lemez

Decolonize Your Mind Society

A Second Invita­tion to an Uninterrupted Katabatic Lens

Visszhang

Szabó Bálint jazzgitáros együttese 2020-ban megjelent első lemezén temperálatlan, tiszta hangolásokkal kísérletezett, a második album ennek a „piszkos” párja.

A harmóniavilág alapját az oktáv egyenlő részre hangolása adja, és túlsúlyban vannak az ötös, hetes lüktetések. A zenekarvezető szerint az első lemez (A Courteous Invitation to an Uninhabited Anabatic Prism) az ég felé törekedett, ez viszont a föld felé húz, a világzenei inspirációk azonban állandók, még ha nem is lehet világosan szétszálazni, hogy mi származik kínai, japán, indiai vagy afrikai forrásból. A zenekarvezető fretless gitárján szerpentként tekeregnek a riffek, visszhangos kórusok, sámáni ritmusok népesítik be ezt a furcsa, pszichedelikus zenei tájképet, Kováts Gergő szaxofonja, Pozsár Máté billentyűi, Hock Ernő basszusa és Porteleki Áron dobja többnyire éles, acidos hangzást teremtenek, és még az olyan költői című dalok is, mint a How I Learnt to Fly in a Dove’s Dream is kegyetlen föld alatti világokba kalauzolnak, ahol persze a sötétség az úr.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.