Visszhang: film

Priscilla

  • 2024. január 31.

Visszhang

Sofia Coppola munkája feminista válasz a tavaly nyolc Oscar-jelölésig jutó Elvisre.

A fizikailag, lelkileg bántalmazó férfidominancia viszonylag könnyen bemutatható, Priscilla Beaulieu-nek azonban Elvis Presley komplexusokkal és kényszerképzetekkel terhelt szerelmének aranyketrecéből kellett megszabadulnia. A hozzá hasonló celebek helyett a szemérmes kamasz lányt választó szupersztár álomkapcsolata lépésről lépesre változott lidércnyomássá. Az ártatlan lányban anyukáját kereső Elvis évekig várakoztatta szerelmesét szűzen (miközben ő maga nem követte a lovagi önmegtartóztatás ideálját), ugyanakkor a szerepének (a nagy Elvis kedvese) megfelelően átalakította nem csak külső megjelenését, de életterét, társaságát is. Priscilla mint olyan, tán nem is létezett soha számára (legalábbis a memoár és a film szerint), csak mint különféle női szerepek betöltője, mely szerepekhez képest Elvis maga eljátszhatta a Férfit.

Ez a koncepció akkor működne, ha a kiváló, a bakfistól az öntudatos anyáig húzódó ívet felépíteni tudó Priscilla (Cailee Spaeny) mellé akadna egy fajsúlyos, szexi, hibáival, függőségeivel együtt is vonzó Elvis. Az a fatökű akarnok azonban, akit a film a „Király” becenévvel nem véletlenül illetett énekesként akar elfogadtatni, még csak nem is emlékeztet Presley-re, és nem azért, mert Jacob Elordi sem hasonlít rá. Hanem azért, mert a női elnyomatás két lábon járó szimbóluma, és csak az. A filmben értelmező funkciót betöltő zeneszámok közül (van vagy negyven!) egy sem Presley-é. Ez lehetne koncepció, de nem az: nem kapták meg a jogokat. Érthető.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.