Visszhang: színház

Rendszerbontók

  • - sisso -
  • 2025. április 15.

Visszhang

A telepről induló ábrándos falusi cigány gyerek, Sándor művésszé válásának története krimiszerűen izgalmas, szókimondástól és öniróniától sem mentes mélyfúrás az első generációs roma értelmiség történelmében.

Mi volt Sándornak megírva? „Édesanyám kívánságai és a környezetemben élők jó szándéka egyaránt hatottak rám. Mindannyian szerették volna, ha rossz tanuló leszek és hangoskodó. Ha kibukok az iskolából, és az egész életemet egy putriban töltöm, lehetőleg részegen.” A hatvanas évek elején járunk, innen indulnak a rövid és szürreális jelenetek. Sándor a fővárosba megy, a filmek világa vonzza. Sikerrel jár, kitör a sorsából, de a diktatúrának más tervei lesznek vele. A fikciós sztoriban felismerhetők a hazai roma polgárjogi mozgalom fő figurái, akiket érdemeik elismerése mellett kritizál is az előadás. Balogh Rodrigó rendező Illés Mártonnal írta a darabot, amely feldolgozza Bernáth Gábornak az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában folytatott kutatásait. (Az előadás foglalkozik a homoszexualitással is, ezért a mű a hazai jogszabályok szerint 18 éven aluliaknak nem ajánlott.) Csányi Dávid, Fenyvesi Krisztina és Szegedi Tamás játszanak minden szerepet, bravúros váltásokkal. Még énekelnek is!

A díszlet minimalista. Megrendítő és magával ragadó, ahogy a fiatal roma alkotók, akiknek a nagyszüleit még nem nemzetiségként, hanem felzárkóztatásra szoruló társadalmi osztályként határozta meg a rendszer, bemutatják azt a generációt, amelyiknek a küzdelmei nélkül most ők nem állhatnának a színpadon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.