Visszhang: színház

Rendszerbontók

  • - sisso -
  • 2025. április 15.

Visszhang

A telepről induló ábrándos falusi cigány gyerek, Sándor művésszé válásának története krimiszerűen izgalmas, szókimondástól és öniróniától sem mentes mélyfúrás az első generációs roma értelmiség történelmében.

Mi volt Sándornak megírva? „Édesanyám kívánságai és a környezetemben élők jó szándéka egyaránt hatottak rám. Mindannyian szerették volna, ha rossz tanuló leszek és hangoskodó. Ha kibukok az iskolából, és az egész életemet egy putriban töltöm, lehetőleg részegen.” A hatvanas évek elején járunk, innen indulnak a rövid és szürreális jelenetek. Sándor a fővárosba megy, a filmek világa vonzza. Sikerrel jár, kitör a sorsából, de a diktatúrának más tervei lesznek vele. A fikciós sztoriban felismerhetők a hazai roma polgárjogi mozgalom fő figurái, akiket érdemeik elismerése mellett kritizál is az előadás. Balogh Rodrigó rendező Illés Mártonnal írta a darabot, amely feldolgozza Bernáth Gábornak az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában folytatott kutatásait. (Az előadás foglalkozik a homoszexualitással is, ezért a mű a hazai jogszabályok szerint 18 éven aluliaknak nem ajánlott.) Csányi Dávid, Fenyvesi Krisztina és Szegedi Tamás játszanak minden szerepet, bravúros váltásokkal. Még énekelnek is!

A díszlet minimalista. Megrendítő és magával ragadó, ahogy a fiatal roma alkotók, akiknek a nagyszüleit még nem nemzetiségként, hanem felzárkóztatásra szoruló társadalmi osztályként határozta meg a rendszer, bemutatják azt a generációt, amelyiknek a küzdelmei nélkül most ők nem állhatnának a színpadon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.