Visszhang: lemez

Richard Thompson: Ship to Shore

Visszhang

A gitáros-énekes Richard Thompson majdnem hatvan évvel ezelőtt kezdte karrierjét  a brit folkreneszánszban fontos szerepet betöltő Fairport Conventionben.

1971-ben távozott az együttesből, és egy évtizeden át feleségével, Linda Thompsonnal adott ki lemezeket, köztük a megjelenésekor bukásnak számító, de azóta kultikussá vált I Want to See the Bright Lights Tonightot. Válásuk után a különleges gitárjátékáról ismert Thompson egyedül folytatta, a most megjelent Ship to Shore pedig már a tizenkilencedik szóló­lemeze.

Az idén 75 éves zenész egyenletes színvonalú életművéből az új anyag sem lóg ki. Az albumot nyitó Freeze dörgő basszusokkal és menetelő dobokkal indul, Thompson gitárszólói pedig továbbra is élményszámba mennek: nem a villantásról szólnak, hanem sokkal inkább olyanok, mintha továbbmesélnék a dalszövegben megkezdett történeteket. Ahogyan a Fairport Convention számára is a folk volt az origó, úgy nincs ez másképp a Ship to Shore-on sem, a tengerészdalokat idéző énekdallamok mellett vannak viszont arab hatásokat mutató, vagy épp a klasszikus rock and rollt idéző dalok is. A kifejezetten borús első oldal után fokozatosan kezd kisütni a nap Thompson lemezének második felén, és bár itt már van egy-két kevésbé erős pillanat, semmi tragikus mellényúlás nincs. A Ship to Shore nem hibátlan, de élettel teli album és külön izgalmas, hogy néhány hét múlva a több mint egy évtizede hallgató Linda Thompson is megtöri a csendet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.