Visszhang: könyv

Siniša Tucić: Vörös vonal

  • - krusovszky -
  • 2023. április 12.

Visszhang

Napjaink könyvkiadási viszonyainak egyik legnagyobb vesztese a kortárs külföldi líra.

Nagy befektetést igényel (jogdíjak, fordítók stb.), a végén meg alig veszi meg néhány tucatnyi ember. A nagyobb kiadók igyekeznek is távol tartani magukat tőle. Így hát a kisebbeken a teher, hogy ezt az egyébként kulturálisan értékes területet babusgassák.

„Mindent, amit az erőszakról tudok / mások tapasztalatai alapján / ismertem meg / az anyanyelv várótermében.” Mert sok egyéb mellett, a nyelv közvetíti az erőszakot is generációk, országok, kultúrák között. Az 1978-ban született újvidéki szerb költő már régóta jelen van nálunk itt-ott megjelent versei­vel, interjúival és személyes felbukkanásaival is. Válogatott verseskötetét mégsem vették észre sokan. Pedig ott van benne egy sor dolog, ami miatt a posztjugoszláv lírát szeretni lehet: avantgárd hatások, politikai bátorság, történelmi léptékű ön- és társadalomkritika, meg egy csomó éles mondat, melankólia, balkáni őrület. Ehhez jön még Tucić-nál az életrajzi háttér (mozgássérült lét), a visszatérő hospitalizáció képei, a digitális kultúrába vetettség mint átok és ritkábban áldás, plusz a generációs tapasztalat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.