Visszhang: koncert

Spiritualized

Visszhang

Múlt heti lapszámunkban azt bizonygatta Jason „Spaceman” Pierce, hogy nagyon várja a Spiritualized első magyarországi koncertjét.

A közönség nemkülönben, és ilyenkor az átlag néző azt várja, hogy jó pár sláger is felcsendül, már amennyiben ennél a zenekarnál a „sláger” szónak van értelme. Éppen ezért érhetett sokakat hideg zuhanyként, hogy Pierce és zenekara lényegében egyetlenegy ismertebb darabot sem adott elő a budapesti koncerten.

E sorok írója közvetlenül a fénytechnikus pultja mögött állt, és eleinte nem akarta elhinni, hogy a keverőre felragasztott papíron tényleg az aznap esti setlist szerepel. A fénymester a zenéhez illő pszichedelikus látványvilágot varázsolt a zenészek mögé, akik egy félkört formáztak, és a színpad közepét teljesen üresen hagyták – Pierce oldalról és ülve vezényelte a két gitárost, a basszusgitárost, a szintetizátorost, a dobost és a három női vokalistát. Ahogy a lemezeken, úgy élőben is egymást váltották a nyugodt és a kaotikus részek, hogy aztán a legutóbbi albumon található The A Song elnyújtott fináléjában a feltekert hangerő és az eksztatikus villogás segítségével még Drezda bombázását is sikerüljön megidézni. A legfrissebb, összefüggő két albumról 10 tételt adtak elő Pierce-ék, a diszkográfia korábbi, és egyben lényegesebb fázisát egyedül az első lemezen található Soul on Fire képviselte. A Pure Phase, a Ladies and Gentlemen és a Let It Come Down című albumokról semmit sem hallhattunk, úgyhogy hiába játszottak kiválóan a zenészek, a legvégén egy kicsit foghíjas volt a nézőtér.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.