Visszhang: tévésorozat

Spy/Master

Visszhang

A rendszerváltásokhoz vezető késői hidegháború ábrázolása egyre nagyobb teret nyer a streamingpalettán.

Vannak sikerültebb (Volt egyszer két Németország) és vitatottabb próbálkozások (A besúgó), ám örvendetes fejlemény, hogy a demokratikus átmeneteket mint (napjainkig ható) folyamatokat, illetve felszín alatti élénk kelet–nyugati kommunikációt tüntetik fel. Az persze vitathatatlan, hogy mindezt a jelenkor perspektívájából, fikciós elemeket hozzáadva teszik, ami anakronisztikussá teheti ezeket a produkciókat. Ebbe a sorba illeszkedik a Spy/Master is, amelynek főhőse Nicolae Ceaușescu fiktív kémfőnöke és bizalmasa, Victor Godeanu (Alec Secăreanu), akit egyébként a román diktátor 1978-ban disszidáló Securitate-vezetőjéről, Ion Mihai Pacepáról mintáztak.

Godeanu Ceaușescu jobbkezeként titokban az oroszok kettős ügynöke. Amikor a román kémelhárítás a nyomába ered, egy bonni diplomáciai utat kihasználva disszidálna az Egyesült Államokba. Ám közben Romániában maradt feleségét és lányát halálos veszélybe sodorja. A román–magyar koprodukciót láthatóan jobban izgatják kelet–nyugati kapcsolatok és a hol egymás ellen, hol együttműködve játszó kémhálózatok, mint a szereplők; maga Godeanu rejtély marad. A kronológia és a titkos motivációk vad kavargatása közepette időnként pont ez az emberi faktor hiányzik a Spy/Masterből, így az végig hideg és szürke marad, akárcsak a Bonnt alakító Budapest. Némi könnyedséget (?) csupán a Ceaușescu házaspár kesernyés, mérsékelten parodisztikus ábrázolása hoz, de a széria így is emlékezetes marad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.