Visszhang: tévésorozat

Spy/Master

Visszhang

A rendszerváltásokhoz vezető késői hidegháború ábrázolása egyre nagyobb teret nyer a streamingpalettán.

Vannak sikerültebb (Volt egyszer két Németország) és vitatottabb próbálkozások (A besúgó), ám örvendetes fejlemény, hogy a demokratikus átmeneteket mint (napjainkig ható) folyamatokat, illetve felszín alatti élénk kelet–nyugati kommunikációt tüntetik fel. Az persze vitathatatlan, hogy mindezt a jelenkor perspektívájából, fikciós elemeket hozzáadva teszik, ami anakronisztikussá teheti ezeket a produkciókat. Ebbe a sorba illeszkedik a Spy/Master is, amelynek főhőse Nicolae Ceaușescu fiktív kémfőnöke és bizalmasa, Victor Godeanu (Alec Secăreanu), akit egyébként a román diktátor 1978-ban disszidáló Securitate-vezetőjéről, Ion Mihai Pacepáról mintáztak.

Godeanu Ceaușescu jobbkezeként titokban az oroszok kettős ügynöke. Amikor a román kémelhárítás a nyomába ered, egy bonni diplomáciai utat kihasználva disszidálna az Egyesült Államokba. Ám közben Romániában maradt feleségét és lányát halálos veszélybe sodorja. A román–magyar koprodukciót láthatóan jobban izgatják kelet–nyugati kapcsolatok és a hol egymás ellen, hol együttműködve játszó kémhálózatok, mint a szereplők; maga Godeanu rejtély marad. A kronológia és a titkos motivációk vad kavargatása közepette időnként pont ez az emberi faktor hiányzik a Spy/Masterből, így az végig hideg és szürke marad, akárcsak a Bonnt alakító Budapest. Némi könnyedséget (?) csupán a Ceaușescu házaspár kesernyés, mérsékelten parodisztikus ábrázolása hoz, de a széria így is emlékezetes marad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.