Visszhang: tánc

Sweat Baby Sweat

  • - sisso -
  • 2022. november 30.

Visszhang

Jan Martens 2011-ben készült előadása ma is progresszívnek számít.

Abba viszont fáj belegondolni, hogy hiába dolgoznak itthon is nemzetközi színvonalú kortárs táncosok, nálunk esély sincs arra, hogy így „kijátszanak” egy előadást.

A kicsit több mint egyórás duett a mindent felemésztő, nehéz, intenzív érzésről, a szerelemről, mint önmegsemmisítő szenvedélyről, illetve az elengedés képtelenségéről beszél, és ezt végig a két test folyamatos, szoros és akrobatikus egymásba csimpaszkodásával érzékelteti. A két előadónak, Kimmy Ligtvoetnek és Steven Michelnek minden tekintetben megterhelő lehet ez a hosszú színpadi szimbiózis. Rodin A csók című szobrát kell megeleveníteniük és mozgásban tartaniuk a színpadon anélkül, hogy fülledt erotikába vagy gejl romantikába vinnék el az előadást. Fizikai kondíciójuk bámulatos, akár akrobatának is elmehetnének.

Jan Martens koreográfus megszállottan hiszi, hogy a testek kommunikálnak, és az általuk ily módon közvetített érzelmek és reflexiók a nézőben is megképződnek. Párválasztási rituálét mutat be, miközben azt is szemlélteti, hogy a gyengédség miként alakulhat kőkemény szembenállássá, a költészet, az éteriség hogyan válhat rideg és fájdalmas realitássá. Lassú és megrendítő, néha fölöttébb kényelmetlen tánckompozíció egy üres színpadon, amelyben fontos szerepe van Jaap van Keulen zenei kompozícióinak és Paul Sixta vi­deó­dizájnjának is. Egyik sem enyhíti a fájdalmat. Együtt várjuk, legyen már vége a szenvedésnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.