Visszhang: lemez

Telemann: Kettős- és hármasversenyek

  • - csk -
  • 2021. szeptember 22.

Visszhang

A magdeburgi születésű Georg Philipp Telemann, minden idők legtermékenyebb zeneszerzőinek egyike Bach és Händel kortársa volt.

Négy évvel korábban (1681) született náluk, de jócskán túlélte mindkettőjüket: a korban ritkaságnak számítóan magas életkor, 86 év adatott számára. Mindkét kortársával barátságban állt, Bach arra is megkérte, hogy második fia (később a barokk és a klasszika közötti „empfindsamer Stil”, azaz az érzékeny stílus nagy képviselője), Carl Philipp Emanuel Bach keresztapja legyen. Telemann tehát a sors kegyeltje volt: hosszú élet, megbecsültség, rendkívüli termékenység, sikeres pálya. Hangszeres életművéből most egy lemezen hat versenyművet mutat be kiváló szólistákkal a Capella Savaria.

Az albumon hallható Telemann-concertókat a legyűrhetetlen vitalitás, indulatgazdagság, páratlan változatosság és sziporkázó ötletzuhatag teszi nevezetessé. Amit hallunk, röviden szólva: zenei tűzijáték. Ezernyi árnyalat, ékesszólás, lenyűgöző temperamentum, seregnyi váratlan fordulat és meglepő megoldás. Mindez persze elsősorban a zeneszerző érdeme, de az előadók segítik mindezt felszínre hozni. Kitűnő a zenekar, remek a furulyás (Prehoffer Gábor) és a fuvolás (Bertalan Andrea) is. Jobbnál jobb hegedűsök (Kalló Zsolt, Paulik László, Papp Dániel), és a kitűnő brácsás (Rác Gábor) szólói teszik élvezetessé a lemezt, amely valóságos barokk zenei terülj asztalkám, a hallgató alig tudja abbahagyni a csemegézést.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.