Visszhang: színház

Tim Robbins: Topsy Turvy – Ramazuri

Visszhang

A Hírnök szava megrengeti a világot.

A Rosszról beszél, amely belülről pusztít: egymás által végezzük, belélegezzük a halálunkat. A Kórus tagjai is megijednek, ahogy az egész világ (amelyet ők modelleznek itt) tehetetlenül áll a vész előtt. Kiben bízhatnak? Az Istenek segítségét kérik hát. Innentől Covid-revü és szájbarágós tanmese keveréke lesz ez a csodálatos zenei betétekkel tűzdelt darab, a kaliforniai The Actors’ Gang előadása. A díszlet (Darla Kumenius Orpinell) végtelenül egyszerű: a sötét színpadon dobozok, ezeken ülnek, állnak a szereplők, vagy amikor egy-egy kabarészerű dalbetét jön, lekerülnek a színről. De Bacchus, Onan vagy Cupido is tehetetlen, és a végén a csodás Aphrodité is csak annyit tud tenni, hogy a szeretet erejéről papol. Az előadás bizonyos pontokon inkább tűnt egy traumafeldogozó drámacsoport foglalkozásának, semmint színdarabnak. A csaknem kétórás játékidő egy részében ugyanis a színészek beszélgetést imitálva hozzánk szólnak ki, mégpedig úgy, mint amikor a Szomszédok végén leszűrik a tanulságokat. A kivetítőn megjelenő, jól követhető fordítás (Kiss Rita és Kiss Dóra munkája) bravúros: alapvetően nem tér el az eredetitől, mégis, árnyalatokat, ízeket, sajátos humort csempész a megszólalásokba, oldva kissé a szánkba rágott nagy igazságokon. A színészi játék és a kiváló (sokszor improvizált) zenével aláfestett vaudeville betétek, illetve a kórus dalai viszont csodálatosak. Kaphattunk volna belőlük többet is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.