Visszhang: lemez

Thurston Moore: Flow Critical Lucidity

Visszhang

A Sonic Youth alapítójának tavaly kiadott önéletrajzi könyvében van egy fénykép, amelyen a tinédzser Moore connecticuti gyerekszobájában széles mosollyal lemezt hallgat, Lou Reed Metal Machine Music című kaotikus zörejalbumát.

A későbbi zenészt a fülsüketítő gitárgerjesztések nyűgözték le, de hatással volt rá a free jazz és az akkoriban éledező punk is. Moore 1981-ben alapította a Sonic Youth-t későbbi feleségével, Kim Gordonnal, illetve Lee Ranaldóval, két évvel később jelent meg az első albumuk, amelyen erőteljesen érezhető a tagok radikális zenei neveltetése. A következő lemezek távolodtak ettől a világtól, és az igazi áttörést az 1988-as Daydream Nation című album hozta meg, időnként egészen konvencionális, de kellően furcsa dalaival. A kilencvenes évek­re elég jó pozícióból tudott ráfordulni a Sonic Youth, a lendület pedig meg is maradt. Jöttek a sikeres lemezek (Goo, Dirty, Washing Machine), az MTV-n pörgő klipek, és a végeláthatatlan hosszúságú turnék. Az évtized végén pedig egy új igazolás hozott friss vért a zenekarba, az impozáns portfólióval rendelkező zenész-producer Jim O’Rourke csatlakozott hozzájuk.

2011-ben robbant a bomba, hogy Thurston Moore és Kim Gordon elválnak, és ez a közös alkotás végét is jelentette. Noha Moore-nak volt még egy zenekarkísérlete (Chelsea Light Moving), a Sonic Youth megszűnésével tulajdonképpen főállású szólóelőadóvá vált, s bár a neve alatt jegyzett első album még a kilencvenes évek közepén jelent meg, a másodikra több mint egy évtizedet kellett várni. 2011 óta viszont folyamatosan jönnek Moore szólóanyagai, amelyek a Sonic Youth-hoz hasonlóan eléggé különböző tónusúak. Emlékezetes volt például a 2017-es Rock n Roll Consciousness, amely öt hosszú, de feszes szerzeményt tartalmazott, vagy a Spirit Counsel (2019) című két és fél órás totalista monstrum.

A legutóbb is instrumentális lemezt kiadó Moore ezúttal a hagyományosabb dalformát választotta kilencedik szólóalbumán. A szövegíráshoz érezhetően kevesebb kedve van, mint régen, de második felesége, a könyvszerkesztőként dolgozó Eva Prinz kisegítette őt Radieux Radio álnéven.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.