Visszhang: könyvmelléklet

Tone Hødnebø: Jótállás az igazságért

  • - krusovszky -
  • 2024. április 24.

Visszhang

Iszonyú jó lehet most kortárs norvég szerzőnek lenni.

Övék a világirodalom leg­menőbb, rocksztár státuszú írója (Karl Ove Knausgård-ról van szó, ki másról?), illetve az övék a legutóbbi Nobel-díj is a nagyszerű Jon Fosse jóvoltából, úgy tűnik, még az asztalfiókban is remek költők lapulnak. Ebből a fiókból szemelget a Magvető új sorozata, az európai irodalmakat vizsgáló (és az EU által támogatott) Határhelyzetek. Kár, hogy a most tárgyalt kötet címe ilyen nyakatekert maradt, ennyire műfordításízű, mert a kötet egésze teljesen természetes hangon szólal meg magyarul. A. Dobos Éva láthatóan megtalálta a saját hangját Hødnebø verseiben.

Első blikkre úgy tűnik, a norvég vidék valamiért mindig fenyegető idillje jelenik meg itt is: méhek donganak, kutyák ugatnak, szitakötők érintik a víz színét, de valami készül. Aztán kinyílik a fókusz, a női lét kérdései, az emberi kondíciók változatlansága vagy változtathatatlansága, a társas és társtalan magány momentumai, a történelem terhe és az emlékezet önfelszabadítása mind beleférnek ezekbe a rövid, meditatív szövegekbe. Hødnebø az apró részletekbe is szívesen merül alá, és minden erőlködés nélkül húzza mögéjük a történelem nagy távlatait. „Hogy megtudjak valamit, teret kell adni a kétségeimnek” – mondja egy helyen, és valóban, a tudás és a kétkedés közötti feszültségből nyerik energiájukat ezek a szövegek. A végére még a keretes szerkezet is összejön neki. Nem lehet okunk panaszra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."