Visszhang: könyv

Tóth Krisztina: Világpuszi

Visszhang

A régi falióra kakukkját nyugdíjazzák, mert egyre gyakrabban felejti el az időt.

A Vihartestvérek meséjében egy rigó, egy mókus és egy sündisznó alkot családot. A Világpuszi szövegei értik és vállalják, hogy a mesék célja nem az, hogy a hétköznapok problémáit és fájdalmait elfeledve mártózzunk egyet a cukorban. Nincs szükség rózsaszín felhőkre ahhoz, hogy a szorongásainktól megszabaduljunk. A könyv empátiára nevel, a kíváncsiság és az odafigyelés fontosságát hangsúlyozva mutatja fel, hogy a feldolgozáshoz és a megértéshez a kibeszélésen át vezethet az út. Mert az élethez hozzá tartozik például, hogy Mici cicától egyszer bizony el kell majd búcsúzni. Valós társadalmi probléma az is, hogy a nagyvárosban bolyongó cigány fiú csak nagy sokára talál munkát. A közösségeket pedig csak még különlegesebbé teszi, hogy egyes gyerekek az átlagostól eltérő adottságokkal és képességekkel rendelkeznek, van, aki például eggyel több kromoszómával születik. Igen, a kromoszóma szónak ugyanúgy helye van egy mesében, mint a Braille-írás rövid történetének.

Az egész könyvet behálózó érett valóságszövet tapinthatóvá, és talán érthetőbbé is teszi azon feszültségeket, melyek gyakran láthatatlanok maradnak a kétdimenziós, a jó és a rossz harcával megelégedő, „hagyományos” történetekben. Itt Ferkó egyszerre válhat a legidősebb és a legkisebb királyfivá, rámutatva, hogy meséken innen és túl, miért van annyira nagy szükségünk az olyan kis hősökre, akik „sokkal többet tudnak minálunk ég és föld titokzatos dolgairól”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.