Visszhang: film

A kiút

  • 2022. november 9.

Visszhang

Háborút járt emberek már nem úgy tekintenek a világra, ahogy a háború előtt, még akkor sem, ha nem sűrűsödik mentális zavarrá a traumatikus tapasztalat.

Egy sebesülés örök nyomot hagy a pszichén is. Az Egyesült Államok 80 éve hadban áll, generációk tapasztalata, hogy távoli országokban kell megsebesülni és meghalni, de legalábbis harcolni, majd visszajönni őrjöngő vagy rejtőzködő pszichopataként. Az amerikai film örök toposza – (csak kapásból) az Életünk legszebb éveitől (1946) a Taxisofőrön (1976) át a Ne hagyj nyomot!-ig (2018) – a hazatérő, ám otthonában már idegen veterán. Kevés olyan vértelen film született erről a mindig égető kérdésről, mint ez az innen-onnan összerakott, egyedül – a producerek között is feltüntetett – Jennifer Lawrence jutalomjátékaként értelmezhető mostani. A főhős katonanő súlyos fejsérülést szenved Afganisztánban. Ezt onnan tudjuk, hogy mondja a szélsebesen haladó rehabilitáció során. Állítólag szénné égett mellette valaki a harckocsiban, de rajta nincs egy karcolás sem (ez jól látszik a művésznő teljesen felesleges bikinis snittjein). A cselekmény abban merül ki, hogy együtt darvadoznak egy szintén sorsüldözött autószerelővel. Méricskélik, melyikük szenvedett többet. A lényeg, hogy a termék az új hollywoodi „Hays kódex”, a 30-as évek cenzurális szabályzatára hajazó jelenkori rendelkezések minden pontjának megfeleljen: a barát fekete és mozgássérült, de ha volna is köztük ún. kémia (nincs), akkor sem lehetnek egymáséi, mert a főhős meg leszbikus, bár ennek sincs semmi jelentősége. S valami háború is zajlik a háttérben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.