visszhang: lemez

Trio Boccherini: Hungarian String Trios

Visszhang

Egy cseppnyi büszkeségre okot adhat, hogy a tíz éve, Berlinben alakult vonós trió magyar szerzők műveiből készít lemezt.

De még ennél is meglepőbb, hogy egy olyan komponista darabja is szerepel a válogatásukban, akinek a nevét jóformán mi is elfelejtettük: Weiner Lászlóé. Weiner a holokauszt áldozata volt – Kodály saját kezűleg írt levelet 1944-ben, hogy kíméljék meg, de hiába –, s bár időről időre újrafelfedezését hirdetik, életműve Kuti Sándoréhoz, Budai Páléhoz és a többiekéhez hasonlóan jobbára teljesen ismeretlen maradt a nagyközönség előtt. Ennek az 1938-ban komponált, máig kiadatlan Szerenádnak a kottája szinte beszerezhetetlen, Suyeon Kang hegedű-, Vicki Powell brácsa- és Paolo Bonomini csellóművész mégis megkaparintotta valahogyan. És milyen jól tették! A híresebbik Weiner, a Leó (nem rokon), valamint Kodály és Dohnányi műveinek segítségével feltárul a két világháború közötti, alkotói energiákban és német, illetve francia hatásokban egyaránt gazdag magyar zenekultúra. Weiner Leó g-moll triója üde és elegáns, Kodály Intermezzója már abból a bizonyos tiszta forrásból fakad, Dohnányi C-dúr szerenádja szélsőséges érzelmektől duzzad, a Scherzójában hallható fúga pedig technikai bravúrokat követel. A Trio Boccherini makulátlanul kamarazenél: megbecsülik és szélesre húzzák a dallamokat, kristálytiszta intonációval, elmélyülten játsszák az adagiókat, és úgy vetik bele magukat a gyors futamokba, mint a szinkronugrók.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.