visszhang: lemez

Trio Boccherini: Hungarian String Trios

Visszhang

Egy cseppnyi büszkeségre okot adhat, hogy a tíz éve, Berlinben alakult vonós trió magyar szerzők műveiből készít lemezt.

De még ennél is meglepőbb, hogy egy olyan komponista darabja is szerepel a válogatásukban, akinek a nevét jóformán mi is elfelejtettük: Weiner Lászlóé. Weiner a holokauszt áldozata volt – Kodály saját kezűleg írt levelet 1944-ben, hogy kíméljék meg, de hiába –, s bár időről időre újrafelfedezését hirdetik, életműve Kuti Sándoréhoz, Budai Páléhoz és a többiekéhez hasonlóan jobbára teljesen ismeretlen maradt a nagyközönség előtt. Ennek az 1938-ban komponált, máig kiadatlan Szerenádnak a kottája szinte beszerezhetetlen, Suyeon Kang hegedű-, Vicki Powell brácsa- és Paolo Bonomini csellóművész mégis megkaparintotta valahogyan. És milyen jól tették! A híresebbik Weiner, a Leó (nem rokon), valamint Kodály és Dohnányi műveinek segítségével feltárul a két világháború közötti, alkotói energiákban és német, illetve francia hatásokban egyaránt gazdag magyar zenekultúra. Weiner Leó g-moll triója üde és elegáns, Kodály Intermezzója már abból a bizonyos tiszta forrásból fakad, Dohnányi C-dúr szerenádja szélsőséges érzelmektől duzzad, a Scherzójában hallható fúga pedig technikai bravúrokat követel. A Trio Boccherini makulátlanul kamarazenél: megbecsülik és szélesre húzzák a dallamokat, kristálytiszta intonációval, elmélyülten játsszák az adagiókat, és úgy vetik bele magukat a gyors futamokba, mint a szinkronugrók.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."