Visszhang: opera

Turandot

Visszhang

Barta Dóra rendezése folytatja Kovalik Balázs hagyományát.

Az ő leleménye volt ugyanis, hogy az ismeretlen hercegnek elárulják annak a rejtvénynek a megfejtését, amellyel Turandot hercegnő kezét lehet elnyerni. De Kovalik egykori rendezésével ellentétben itt elügyetlenkedik a dolgot: a herceg a felvonás legvégén mindenki szeme láttára próbálja megsemmisíteni a csalás bizonyítékát.

Mindenesetre az előadás látványos. A háttér vörös, közepén egy nagy ezüstszürke kör, majd amikor ez kétfelé nyílik, a császári palota ugyancsak mutatós lépcső- és emelvényrendszere nyűgöz le, amely mindenféle variációkban nyílik és csukódik, emelkedik és süllyed. Tihanyi Ildikó látványtervező kihasználja a felújított színpad összes technikai lehetőségét. Az viszont furcsa, hogy a szereplők egy része stilizált ruhát kapott, a többiek viszont teljesen hétköznapit. Ugyanez a kettősség jellemzi a színészvezetést is. Láttunk néhány nagyon szépen komponált képet.

Az Operaház két változatban játssza a darab végét, a bemutatón Luciano Berio fináléváltozatát láthattuk. Ebben Barta azt mutatja be, hogy a herceget jobban érdekli a hatalom, mint a szerelem. (Franco Alfano hosszabbik befejezését alighanem Yusif Eyvazov budapesti vendégszereplése miatt iktatták be.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.