Visszhang: opera

Turandot

Visszhang

Barta Dóra rendezése folytatja Kovalik Balázs hagyományát.

Az ő leleménye volt ugyanis, hogy az ismeretlen hercegnek elárulják annak a rejtvénynek a megfejtését, amellyel Turandot hercegnő kezét lehet elnyerni. De Kovalik egykori rendezésével ellentétben itt elügyetlenkedik a dolgot: a herceg a felvonás legvégén mindenki szeme láttára próbálja megsemmisíteni a csalás bizonyítékát.

Mindenesetre az előadás látványos. A háttér vörös, közepén egy nagy ezüstszürke kör, majd amikor ez kétfelé nyílik, a császári palota ugyancsak mutatós lépcső- és emelvényrendszere nyűgöz le, amely mindenféle variációkban nyílik és csukódik, emelkedik és süllyed. Tihanyi Ildikó látványtervező kihasználja a felújított színpad összes technikai lehetőségét. Az viszont furcsa, hogy a szereplők egy része stilizált ruhát kapott, a többiek viszont teljesen hétköznapit. Ugyanez a kettősség jellemzi a színészvezetést is. Láttunk néhány nagyon szépen komponált képet.

Az Operaház két változatban játssza a darab végét, a bemutatón Luciano Berio fináléváltozatát láthattuk. Ebben Barta azt mutatja be, hogy a herceget jobban érdekli a hatalom, mint a szerelem. (Franco Alfano hosszabbik befejezését alighanem Yusif Eyvazov budapesti vendégszereplése miatt iktatták be.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.