Szemrevaló / Sehenswert

Tűzvörös égbolt

  • SzSz
  • 2023. október 4.

Visszhang

A debütálásnál talán csak egy nehezebb dolog van: kijönni a második művel.

A közkeletű bölcsesség szerint egy regény mindenkiben van – hogy valóban író-e az illető, az dönti el, milyen a folytatás. Ezzel a teherrel a vállán érkezik egy vidéki víkendházba Leon, akit barátja, a laza és vidám Felix is elkísér; a szomszéd szobát pedig egy felhőtlenül szexelő pár foglalja el.

A rendezőnek, Christian Petzoldnak a központi figurával ellentétben semmit nem kell bizonygatnia: olyan díjnyertes mozik után, mint a Barbara vagy a Phoenix bár az európai szerzői film egyik legismertebb arcává vált. Most is a felszín alatt izzó indulatok, hőseinek mélyen eltemetett érzelmei izgatják; a történelmi közeg helyett azonban most az anyatermészet szolgáltatja a néha fenyegető, máskor bársonyos hátteret. A 2020-as Hableánnyal elkezdett ciklusának darabjai mind egy-egy őselemhez kapcsolódnak; a Tűzvörös égbolt szerelmi négyszögét az egyre közeledő erdőtűz fenyegeti.

A komótos hangulatú film fokozatosan ejti rabul nézőjét: a gyötrődő író kliséje helyett azt láthatjuk, hogy Leon annál kétségbeesettebb, minél boldogabbak körülötte az emberek. Míg a többiek önfeledten tollasoznak, ő egyedül dobálja a teniszlabdát, a tengerbe pedig barátja sokszori kérésére sem hajlandó belemenni; az érzelmektől és testiségtől is elzárkózó író magát és társait sem érti, nem csoda, hogy regénye olyan borzalmas, mint a címe (Club Sandwich). De van-e értelme egyáltalán – teszi fel a kérdést a film – írni, szeretni és önfeledten szórakozni, miközben a világ porig ég körülöttünk?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.