Visszhang: kiállítás

Vigyázat, törékeny – Handle with Care

Visszhang

Kinek nyújtasz segítő kezet? És te kiét tudod megfogni, ha bajban vagy? Hogyan segíthet a megértésben és a kapcsolódásban egy kiállítás?

E tárlat minden egyes alkotása (installációk, táblaképek és videómunkák) az eredendő kiszolgáltatottságunkra mutat rá, egymásra utaltságunk nyilvánvaló és rejtett formáira. Tarr Hajnalka segítő szakemberek kezéről készült fotókból álló hatalmas installációja rögtön „kézen fog” és bevezet a kiállításra. Döbbenetes erejűek egyenként is az alkotások, például Alexandr Csekmenyov ukrán fotográfus gondozásra szoruló embe­rekről készített 1994–1995-ös sorozata, amely azt dokumentálta, hogyan készítették el Ukrajna függetlenné válása után Luhanszk szegénynegyedében ezeknek az otthonukhoz kötött embereknek az igazolványképeit. De a kiállítás a meddőséget, a bántalmazást és a gyászt is megmutatja, a legerőteljesebben talán épp a gyászt. Eperjesi Ágnes Garancia Végzetre 1991–2023 című – a gyászfeldolgozást, mint az öngondoskodás egyik formáját ábrázoló – műtárgycsoportja itt került először bemutatásra. Az élelmiszerek szavatossági címkéitől indulunk, és saját magunk lejárati idejére pillantunk rá. Ahogy a testünknek, úgy vagyunk kiszolgáltatva a történelemnek is, mondja Katyerina Liszovenko Este Ukrajnában 2022, 2014, 1950-es évek, 1940-es évek, 1930-as évek, 1920-as évek, 1910-es évek című festménye, amely egy csupasz, betonlapnak tűnő asztalt meztelenül körbeülő embereket mutat meg. Csak együtt vagyunk erősek, állítja az egész kiállítás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.