Visszhang: kiállítás

Vigyázat, törékeny – Handle with Care

Visszhang

Kinek nyújtasz segítő kezet? És te kiét tudod megfogni, ha bajban vagy? Hogyan segíthet a megértésben és a kapcsolódásban egy kiállítás?

E tárlat minden egyes alkotása (installációk, táblaképek és videómunkák) az eredendő kiszolgáltatottságunkra mutat rá, egymásra utaltságunk nyilvánvaló és rejtett formáira. Tarr Hajnalka segítő szakemberek kezéről készült fotókból álló hatalmas installációja rögtön „kézen fog” és bevezet a kiállításra. Döbbenetes erejűek egyenként is az alkotások, például Alexandr Csekmenyov ukrán fotográfus gondozásra szoruló embe­rekről készített 1994–1995-ös sorozata, amely azt dokumentálta, hogyan készítették el Ukrajna függetlenné válása után Luhanszk szegénynegyedében ezeknek az otthonukhoz kötött embereknek az igazolványképeit. De a kiállítás a meddőséget, a bántalmazást és a gyászt is megmutatja, a legerőteljesebben talán épp a gyászt. Eperjesi Ágnes Garancia Végzetre 1991–2023 című – a gyászfeldolgozást, mint az öngondoskodás egyik formáját ábrázoló – műtárgycsoportja itt került először bemutatásra. Az élelmiszerek szavatossági címkéitől indulunk, és saját magunk lejárati idejére pillantunk rá. Ahogy a testünknek, úgy vagyunk kiszolgáltatva a történelemnek is, mondja Katyerina Liszovenko Este Ukrajnában 2022, 2014, 1950-es évek, 1940-es évek, 1930-as évek, 1920-as évek, 1910-es évek című festménye, amely egy csupasz, betonlapnak tűnő asztalt meztelenül körbeülő embereket mutat meg. Csak együtt vagyunk erősek, állítja az egész kiállítás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.