Visszhang: színház

Vízityúk

Visszhang

Minden valószerűtlen: élénk színű gumimatracok, rapid házasság és hirtelen jött örökbefogadás, egy szép hercegnő – a Lady, Alice of Nevermore (Mentes Júlia) –, aki rangon alul választja ki magának Edgar Walport (Keresztes Tamás).

El kell hajítanunk az agyunk, hogy a Zsótér Sándor rendezte „szférikus tragédiát” ép ésszel befogadhassuk.

A díszlet (Ambrus Mária) gömbszerű: a gumimatracok dudorosak, az óriási citrom kerekded, és a ferde talaj is ráerősít minderre. Zsótér kihagyásokkal, logikátlan történetvezetéssel és a véletlenszerűséggel dolgozik. A világ súlytalanná válik, a konfliktus burleszkké szelídül, a filozófia más dimenzióba kerül: a mélységek és magasságok lapossá és értelmetlenné válnak. A pillanat élménye váltja fel a tanulságot, a lényeg, hogy mindez egyben erősen hasson érzékszerveinkre.

Stork Natasa (Vízityúk, Flake-Prawacka Erzsébet) végig szuggesztíven néz, olyannyira, hogy szövege (szerző: Stanisław Ignacy Witkiewicz; fordító: Kerényi Grácia) kissé háttérbe is szorul emellett. Keresztes Tamásnak jól áll a szerep, szürreális kelléktárának nincsen párja. Mentes Júlia kifogástalanul hozza a mesebeli hercegnőt. A semmiből tűnik elő Tadek, a gyerek (Lelkes Botond), aki a legszürreálisabb a szürrealitásban: álmodik és felébred, fest – nyilván szürreális stílusban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.