Visszhang: könyv

Wéber Anikó: Luca és Máté régi körhintája

Visszhang

Amikor a szélfiúk elérik a tízéves kort, munkába állnak: kapnak egy saját körhintát, és azzal utaznak.

Bejárják a világot, feladataikat teljesítve. Egy nap Máté is útra kel, de megirigyli az emberi létet, és a fejébe veszi, hogy megismerkedik egy emberrel. Luca lesz az a szerencsés, aki megláthatja a szelet. Sőt még össze is barátkoznak, a kislánynak amúgy sincsenek pajtásai. Az iskolában is csak csúfolják a rendőr anyukája miatt, a gyerekek szerint ugyanis az nem anyukás foglalkozás. Óriásnőnek nevezik, félnek a szigorától. Hogyan induljon el így Luca épp azon a versenyen, ahol anyukákról kell írni vagy rajzolni?

Máté elmeséli neki, hogy ő bizony már igen sokfelé járt, és már a múltban is találkozott olyan anyukákkal, akik úgymond férfias munkát végeztek, de mégis igazi anyukák voltak. Fel is ajánlja a kislánynak, hogy mivel éppen megint a múltban kell dolgoznia, vele tarthat, és megnézhetik együtt, hogy igenis mindig léteztek nem éppen tipikus anyukák. Elrepülnek együtt a 19. századba, és a lány megismeri Szendrey Júlia, Bezerédj Amália vagy Kánya Emília munkáját, családját, életét. A Keszeg Ágnes rajzolta régies világ kifejezetten megemeli, széppé teszi Wéber Anikó meséjét. A kedves történet emellett fontos társadalmi funkciót is betölt: komoly sztereotípiákat oszlat el, formálja a gyerekekben ki­alakuló nő- és anyaképet, miközben tudatosítja, hogy ma már a munka – ahogy az életben a legtöbb dolog – egyáltalán nem nemhez kötött.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).