Visszhang: film

Wicked

  • SzSz
  • 2024. december 11.

Visszhang

Stephen Schwartz musicaljét 2003-ban mutatták be a Broadway-n.

Ez Gregory Maguire 1995-ös regényének adaptációja, mely L. Frank Baum 1900-as könyvének, illetve Victor Fleming 39 évvel később született klasszikus mozijának, az Óz, a csodák csodájának egyfajta előzménye. Minden idők egyik legnagyobb amerikai színházi sikere (3 Tony-díj és világszinten több mint 5 milliárd dollárnyi bevétel, mely körülbelül kétszer annyi, mint amennyit James Cameron Titanicja a mozikban hozott) persze magától értetődően a vászonra kívánkozott, az a csoda, hogy ennyit kellett várni rá. Nem aprózták el: Jon M. Chu (Kőgazdag ázsiaiak) egyből kétszer háromórás filmben gondolkodott, ebből a most moziba kerülő első rész (amelynek első felvonás voltát persze a címben gondosan titkolják) önmagában hosszabb, mint a teljes Broadway-darab. Ott vannak benne a legismertebb slágerek (Popular, Defying Gravity), akad szerelmi szál, társadalmi mondanivaló, sorakoznak a látványos akciók és a még látványosabb musicalbetétek is. A történet az Óz, a csodák csodája boszorkányairól szól: Elphabáról, a gonosz zöldről és Glindáról, a jóságos fehérről – hogy aztán kiderüljön, hogy eredendően egyikük sem jó vagy rossz, hanem a társadalom, az előítéletek és Óz orwelli manipulációi tették őket ilyenné.

A Wickedről süt, hogy pont olyan nagyszabású, generációs zsinórmérték szeretne lenni, mint Fleming filmje. Ha ma még léteznének ilyenek, eséllyel is pályázna a címre: Ariana Grande és Cynthia Erivo remekelnek benne, minden mesés és pompázatos – csak épp egy kicsit elnyújtott, egy kicsit bicegős.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.