Interjú

A hangok titkos élete

Peter Strickland filmrendező, zeneőrült

  • Soós Tamás
  • 2015. január 5.

Zene

Vajdasági bosszútörténet és giallo hatású hangdráma után most Björk koncertfilmjét, a Biophilia Live-ot rendezte. Hangköltészetről, zajzenéről beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Björk a leg­apróbb részletekig megtervezi a színpadi show-ját. Rendezőként mit tudtál hozzáadni a koncepciójához?

Peter Strickland: Az volt a dolgom, hogy odafigyeljek a zenére, a dalszövegekre, és belebújjak a világba, amit létre­hozott. Mindent megtettem azért, hogy igazságot szolgáltassak a víziójának, és megtaláljam, hogyan fordíthatnám le képekre a szövegeit, a zenei szerkezeteit. Úgy gondoltuk, a megfelelő archív képekből összefűzött montázsok jól passzolnának a koncert zenéjéhez.

MN: Eleinte sok Kenneth Anger-hatást akartál becsempészni a filmbe.

PS: Ezt elsősorban az egymásra montírozott képekre értettem. A Dark Matterben kicsit alkalmaztuk is ezt a módszert, de a többi dalban kerültük. Természetesen az orvosbiológiai és a földtani anyagokat gyakran egymásra csúsztattuk, de a koncert képeit már nem. A montírozás és a világítás tekintetében a Beavatás a gyönyör templomába volt a fő referenciapontom Angertől (a rövidfilm vörösben égő, feketében fürdő képein Aleister Crowley okkult filozófiája keveredik a pogány szimbolikával – S. T.). De Björk szerint könnyen popvideós klisé válhatott volna belőle.

MN: Björk speciális hangszereket is használt a turnén: az ingahárfát, egy gamelán és egy cseleszta elektronikus hibridjét, a gamelesztát, valamint egy Tesla-tekercset.

PS: Ezek a hangszerek már pusztán vizuális szempontból is lekenyereznek egy rendezőt, olyan szokatlanok és szembeszökőek. A hang, amit produkálnak, majdnem másodlagos számomra. A lehető legközelebb akartunk férkőzni ezekhez a hangszerekhez, hogy önálló karaktert adjunk nekik. Ez nagy kihívást jelentett, ráadásul a pénz csak arra volt elég, hogy egy este alatt forgassunk, de remélem, sikerült elég hangsúlyt fektet­nünk rájuk.

MN: Björk szeret ráhangolódni a kollégáira a közös munka előtt. Nálatok mik voltak a fő kapcsolódási pontok?

PS: Például Theresa Sauer könyve, a Notations 21. Nagy felfedezés volt, hogy ez egy közös pont, ugyanis nem sok embernek van meg ez a könyv. Az olyan zenekarok, mint a Swans, a Current 93, vagy olyan zenészek, mint Little Annie vagy Chris Watson is közös hivatkozási alap volt számunkra. Emellett mindketten beleástuk magunkat Hans Jenny hanggeometriai kísérleteibe, amelyek a hangot rendezik vizuális formákba.

MN: A zene fizikai és vizuális oldala a Biophiliánál is nagyon hangsúlyos. Az albumhoz kiegészítő programok is jártak, egy érintőképernyőn látni és manipulálni lehetett a számokat. Te pedig a Berberian Sound Studióban a horrorhangok létrehozásának aprólékos folyamatát és őrjítő hatását mutattad be.

PS: A Berberian Sound Studióban a hangokat vizuálissá és kézzel foghatóvá akartam tenni azáltal, hogy megmutattam a zö­rej­rög­zítő berendezéseket, a mágneses szalagokat, a grafikus kottákat. A Biophilia esetében ösztönösebb volt a folyamat: a zenére adott reakcióim alapján próbáltam el­emelni, felfokozni valahogy a koncertfilmet.

MN: Az általad kedvelt zajzene is nagyon zsigeri hatást gyakorol a hallgatóra. Egy My Bloody Valentine-koncerten pusztán a hangerő is ösztönös fizikai reakciót vált ki.

PS: Én természetes módon vonzódom a zajokhoz. A zajnak a katartikus oldalát szeretem. Ennek nem kell macsó dolognak lennie, hiszen a My Bloody Valentine zaja is nagyon feminin volt. Ez valami katartikusnak, néha ősinek, de mindig nagyon atmoszferikusnak a keveréke.

MN: Saját zenekarodban, a The Sonic Catering Bandben konyhai eszközökön zajongtok.

PS: Ebben a formációban különböző hangtájakat térképeztünk fel azáltal, hogy szokatlanná tettük a mindenki számára ismerős hangokat. Egy olyan hétköz­napi és otthoni tevékenységet akartunk különleges kontextusba helyezni, mint a főzés. A mindennapi hangok titkos vagy hanyagolt életét szerettük volna felfedni. A főzésben és a hangképzésben is azonos, hogy veszünk nyers elemeket, aztán felvágjuk, összekeverjük és feldolgozzuk azokat.

MN: Saját kiadót is üzemeltetsz. Hogyan indult a Peripheral Conserve története?

PS: Azért hoztam létre, hogy kiadjam a zenekarom lemezeit, mivel más nem akarta. Volt szerencsém a Faust, a Nurse with Wound, a The Jesus and Mary Chain, a Stereolab és a Broadcast tagjaival is dolgozni. És olyan nagyszerű magyar zenészekkel, mint R. R. Habarc, Kovács Zsolt, Sőrés Zsolt és Tóth Pál. Az ő vasárnap esti műsora a Tilos Rádión, a No Wave nagy hatást gyakorolt rám. Büszke vagyok arra, amit elértünk a kiadóval, de már nem lehet tovább folytatni. Három- és ötszázas példányszámokkal dolgoztunk, de a kiadás akkor sem térült meg, ha az összeset eladtuk. A kedvenc conserve-es lemezem amúgy a Purely Practical a The Bohman Brotherstől. Még hangköltészetnek is feltűnően egyedi. Van benne némi Bob Cobbing és Henri Chopin, de roppant eredeti az esztétika, amely a levélszemétből és bolti katalógusokból kreált hangokat egy furcsa, költői mantrává képes magasztosítani.

A Biophilia Live-ot december 11-én vetítik a Puskinban.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.