Interjú

A hangok titkos élete

Peter Strickland filmrendező, zeneőrült

  • Soós Tamás
  • 2015. január 5.

Zene

Vajdasági bosszútörténet és giallo hatású hangdráma után most Björk koncertfilmjét, a Biophilia Live-ot rendezte. Hangköltészetről, zajzenéről beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Björk a leg­apróbb részletekig megtervezi a színpadi show-ját. Rendezőként mit tudtál hozzáadni a koncepciójához?

Peter Strickland: Az volt a dolgom, hogy odafigyeljek a zenére, a dalszövegekre, és belebújjak a világba, amit létre­hozott. Mindent megtettem azért, hogy igazságot szolgáltassak a víziójának, és megtaláljam, hogyan fordíthatnám le képekre a szövegeit, a zenei szerkezeteit. Úgy gondoltuk, a megfelelő archív képekből összefűzött montázsok jól passzolnának a koncert zenéjéhez.

MN: Eleinte sok Kenneth Anger-hatást akartál becsempészni a filmbe.

PS: Ezt elsősorban az egymásra montírozott képekre értettem. A Dark Matterben kicsit alkalmaztuk is ezt a módszert, de a többi dalban kerültük. Természetesen az orvosbiológiai és a földtani anyagokat gyakran egymásra csúsztattuk, de a koncert képeit már nem. A montírozás és a világítás tekintetében a Beavatás a gyönyör templomába volt a fő referenciapontom Angertől (a rövidfilm vörösben égő, feketében fürdő képein Aleister Crowley okkult filozófiája keveredik a pogány szimbolikával – S. T.). De Björk szerint könnyen popvideós klisé válhatott volna belőle.

MN: Björk speciális hangszereket is használt a turnén: az ingahárfát, egy gamelán és egy cseleszta elektronikus hibridjét, a gamelesztát, valamint egy Tesla-tekercset.

PS: Ezek a hangszerek már pusztán vizuális szempontból is lekenyereznek egy rendezőt, olyan szokatlanok és szembeszökőek. A hang, amit produkálnak, majdnem másodlagos számomra. A lehető legközelebb akartunk férkőzni ezekhez a hangszerekhez, hogy önálló karaktert adjunk nekik. Ez nagy kihívást jelentett, ráadásul a pénz csak arra volt elég, hogy egy este alatt forgassunk, de remélem, sikerült elég hangsúlyt fektet­nünk rájuk.

MN: Björk szeret ráhangolódni a kollégáira a közös munka előtt. Nálatok mik voltak a fő kapcsolódási pontok?

PS: Például Theresa Sauer könyve, a Notations 21. Nagy felfedezés volt, hogy ez egy közös pont, ugyanis nem sok embernek van meg ez a könyv. Az olyan zenekarok, mint a Swans, a Current 93, vagy olyan zenészek, mint Little Annie vagy Chris Watson is közös hivatkozási alap volt számunkra. Emellett mindketten beleástuk magunkat Hans Jenny hanggeometriai kísérleteibe, amelyek a hangot rendezik vizuális formákba.

MN: A zene fizikai és vizuális oldala a Biophiliánál is nagyon hangsúlyos. Az albumhoz kiegészítő programok is jártak, egy érintőképernyőn látni és manipulálni lehetett a számokat. Te pedig a Berberian Sound Studióban a horrorhangok létrehozásának aprólékos folyamatát és őrjítő hatását mutattad be.

PS: A Berberian Sound Studióban a hangokat vizuálissá és kézzel foghatóvá akartam tenni azáltal, hogy megmutattam a zö­rej­rög­zítő berendezéseket, a mágneses szalagokat, a grafikus kottákat. A Biophilia esetében ösztönösebb volt a folyamat: a zenére adott reakcióim alapján próbáltam el­emelni, felfokozni valahogy a koncertfilmet.

MN: Az általad kedvelt zajzene is nagyon zsigeri hatást gyakorol a hallgatóra. Egy My Bloody Valentine-koncerten pusztán a hangerő is ösztönös fizikai reakciót vált ki.

PS: Én természetes módon vonzódom a zajokhoz. A zajnak a katartikus oldalát szeretem. Ennek nem kell macsó dolognak lennie, hiszen a My Bloody Valentine zaja is nagyon feminin volt. Ez valami katartikusnak, néha ősinek, de mindig nagyon atmoszferikusnak a keveréke.

MN: Saját zenekarodban, a The Sonic Catering Bandben konyhai eszközökön zajongtok.

PS: Ebben a formációban különböző hangtájakat térképeztünk fel azáltal, hogy szokatlanná tettük a mindenki számára ismerős hangokat. Egy olyan hétköz­napi és otthoni tevékenységet akartunk különleges kontextusba helyezni, mint a főzés. A mindennapi hangok titkos vagy hanyagolt életét szerettük volna felfedni. A főzésben és a hangképzésben is azonos, hogy veszünk nyers elemeket, aztán felvágjuk, összekeverjük és feldolgozzuk azokat.

MN: Saját kiadót is üzemeltetsz. Hogyan indult a Peripheral Conserve története?

PS: Azért hoztam létre, hogy kiadjam a zenekarom lemezeit, mivel más nem akarta. Volt szerencsém a Faust, a Nurse with Wound, a The Jesus and Mary Chain, a Stereolab és a Broadcast tagjaival is dolgozni. És olyan nagyszerű magyar zenészekkel, mint R. R. Habarc, Kovács Zsolt, Sőrés Zsolt és Tóth Pál. Az ő vasárnap esti műsora a Tilos Rádión, a No Wave nagy hatást gyakorolt rám. Büszke vagyok arra, amit elértünk a kiadóval, de már nem lehet tovább folytatni. Három- és ötszázas példányszámokkal dolgoztunk, de a kiadás akkor sem térült meg, ha az összeset eladtuk. A kedvenc conserve-es lemezem amúgy a Purely Practical a The Bohman Brotherstől. Még hangköltészetnek is feltűnően egyedi. Van benne némi Bob Cobbing és Henri Chopin, de roppant eredeti az esztétika, amely a levélszemétből és bolti katalógusokból kreált hangokat egy furcsa, költői mantrává képes magasztosítani.

A Biophilia Live-ot december 11-én vetítik a Puskinban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.