A fjordok felől - Audrey Horne: Le Fol; Sahg: II (Lemez)

  • V. Á.
  • 2008. május 29.

Zene

Tulajdonképpen akár röhögni is lehetne ezen a két bandán, ha a végeredmény nem lenne ilyen. Nem tudom, mi játszódhatott le az egyébként általános iskolai tanárként is dolgozó Tom Cato Visnes basszusgitáros (korábbi művésznevén: King Ov Hell) fejében, amikor a pusztító, botrányhős Gorgoroth után (ez az a zenekar, ahol az énekest azért sittelték le, mert rituálisan megkínzott valakit; egyébként papírja van arról, hogy elmebeteg, és ezért a norvég állam zsíros lóvét folyósít neki minden hónapban, egyúttal hivatalosan megtiltotta neki, hogy dolgozzon) megcsinálta ezt a két zenekart.

Tulajdonképpen akár röhögni is lehetne ezen a két bandán, ha a végeredmény nem lenne ilyen. Nem tudom, mi játszódhatott le az egyébként általános iskolai tanárként is dolgozó Tom Cato Visnes basszusgitáros (korábbi művésznevén: King Ov Hell) fejében, amikor a pusztító, botrányhős Gorgoroth után (ez az a zenekar, ahol az énekest azért sittelték le, mert rituálisan megkínzott valakit; egyébként papírja van arról, hogy elmebeteg, és ezért a norvég állam zsíros lóvét folyósít neki minden hónapban, egyúttal hivatalosan megtiltotta neki, hogy dolgozzon) megcsinálta ezt a két zenekart. Ez a színtér sem olyan már, mint a fénykorában, a kilencvenes évek elején! Akkoriban minimum levágott marhafejjel ütötték volna Visnest agyon a radikális black metalosok egy ilyesfajta lazulásért.

Szóval a játék neve rockzene, így simán, egyszerűen, mindenféle keménykedés nélkül, és persze annyira tökéletesen, ahogy azt a skandinávoktól megszokhattuk. Az Audrey Horne (képünkön), amit Visnes tavaly végül otthagyott (még így sem maradt renitens black metalos nélkül a banda egyébként, hiszen az Enslavedben is érdekelt Arve Isdal az egyik gitáros), a könnyebbik falat. A két évvel ezelőtti No Hay Banda után a Le Fol is egy tökéletesen MTV-kompatibilis darab a maga ízesen gitározós, fogós, melankolikus poszt-grunge-ával: csak a műdepressziós manírok hiányoznak belőle szerencsére, a Toschie művésznéven futó énekes meg egyszerűen főnyeremény ezekkel a dallamokkal, amelyekkel potenciális slágerré varázsolt egy teljes lemeznyi anyagot. Az első klip a Thresholdra készült, ami talán a legnagyobb dal az anyagon, de ez kicsit idiótán hangzik, amikor egy olyan ritka lemez kerül szóba, ami az elejétől a végéig tökéletes.

A Sahg valamivel nehezebb dió, már ha lehet ilyet mondani egy olyan csapatról, ami úgy játssza a Black Sabbath ihlette mogorvább, doomosabb rockzenét, hogy a nagy isten Black Label Society utóbbi albumai simán elbújhatnak a zenekar két lemeze mellett. Itt is két lemez készült eddig (fantáziadúsan I és II címmel), amelyek tökéletesen hozzák az Ozzy korabeli Sabbath és modern követőinek klasszikus toposzait: lassú-középtempós, lehangolt gitározás, magas fekvésű, fájdalmasan elnyújtott ének, hatalmas Iommi/Wylde-szerű szólók, és ami itt már közhelyszámba megy: hibátlan dalok. Utoljára a szintén skandináv Spiritual Beggars tudta így megidézni az ősök szellemét, és az, hogy két, alapvetően hobbizenekarnak indult csapat ilyen szintű albumokat tesz le az asztalra alig pár hónap időeltolódással a megjelenések között, egyértelműen utal arra, hogy valami van a fjordoknál a levegőben.

Indie Recordings, 2007; Regain, 2008

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.