A fjordok felől - Audrey Horne: Le Fol; Sahg: II (Lemez)

  • V. Á.
  • 2008. május 29.

Zene

Tulajdonképpen akár röhögni is lehetne ezen a két bandán, ha a végeredmény nem lenne ilyen. Nem tudom, mi játszódhatott le az egyébként általános iskolai tanárként is dolgozó Tom Cato Visnes basszusgitáros (korábbi művésznevén: King Ov Hell) fejében, amikor a pusztító, botrányhős Gorgoroth után (ez az a zenekar, ahol az énekest azért sittelték le, mert rituálisan megkínzott valakit; egyébként papírja van arról, hogy elmebeteg, és ezért a norvég állam zsíros lóvét folyósít neki minden hónapban, egyúttal hivatalosan megtiltotta neki, hogy dolgozzon) megcsinálta ezt a két zenekart.

Tulajdonképpen akár röhögni is lehetne ezen a két bandán, ha a végeredmény nem lenne ilyen. Nem tudom, mi játszódhatott le az egyébként általános iskolai tanárként is dolgozó Tom Cato Visnes basszusgitáros (korábbi művésznevén: King Ov Hell) fejében, amikor a pusztító, botrányhős Gorgoroth után (ez az a zenekar, ahol az énekest azért sittelték le, mert rituálisan megkínzott valakit; egyébként papírja van arról, hogy elmebeteg, és ezért a norvég állam zsíros lóvét folyósít neki minden hónapban, egyúttal hivatalosan megtiltotta neki, hogy dolgozzon) megcsinálta ezt a két zenekart. Ez a színtér sem olyan már, mint a fénykorában, a kilencvenes évek elején! Akkoriban minimum levágott marhafejjel ütötték volna Visnest agyon a radikális black metalosok egy ilyesfajta lazulásért.

Szóval a játék neve rockzene, így simán, egyszerűen, mindenféle keménykedés nélkül, és persze annyira tökéletesen, ahogy azt a skandinávoktól megszokhattuk. Az Audrey Horne (képünkön), amit Visnes tavaly végül otthagyott (még így sem maradt renitens black metalos nélkül a banda egyébként, hiszen az Enslavedben is érdekelt Arve Isdal az egyik gitáros), a könnyebbik falat. A két évvel ezelőtti No Hay Banda után a Le Fol is egy tökéletesen MTV-kompatibilis darab a maga ízesen gitározós, fogós, melankolikus poszt-grunge-ával: csak a műdepressziós manírok hiányoznak belőle szerencsére, a Toschie művésznéven futó énekes meg egyszerűen főnyeremény ezekkel a dallamokkal, amelyekkel potenciális slágerré varázsolt egy teljes lemeznyi anyagot. Az első klip a Thresholdra készült, ami talán a legnagyobb dal az anyagon, de ez kicsit idiótán hangzik, amikor egy olyan ritka lemez kerül szóba, ami az elejétől a végéig tökéletes.

A Sahg valamivel nehezebb dió, már ha lehet ilyet mondani egy olyan csapatról, ami úgy játssza a Black Sabbath ihlette mogorvább, doomosabb rockzenét, hogy a nagy isten Black Label Society utóbbi albumai simán elbújhatnak a zenekar két lemeze mellett. Itt is két lemez készült eddig (fantáziadúsan I és II címmel), amelyek tökéletesen hozzák az Ozzy korabeli Sabbath és modern követőinek klasszikus toposzait: lassú-középtempós, lehangolt gitározás, magas fekvésű, fájdalmasan elnyújtott ének, hatalmas Iommi/Wylde-szerű szólók, és ami itt már közhelyszámba megy: hibátlan dalok. Utoljára a szintén skandináv Spiritual Beggars tudta így megidézni az ősök szellemét, és az, hogy két, alapvetően hobbizenekarnak indult csapat ilyen szintű albumokat tesz le az asztalra alig pár hónap időeltolódással a megjelenések között, egyértelműen utal arra, hogy valami van a fjordoknál a levegőben.

Indie Recordings, 2007; Regain, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.