A fjordok felől - Audrey Horne: Le Fol; Sahg: II (Lemez)

  • V. Á.
  • 2008. május 29.

Zene

Tulajdonképpen akár röhögni is lehetne ezen a két bandán, ha a végeredmény nem lenne ilyen. Nem tudom, mi játszódhatott le az egyébként általános iskolai tanárként is dolgozó Tom Cato Visnes basszusgitáros (korábbi művésznevén: King Ov Hell) fejében, amikor a pusztító, botrányhős Gorgoroth után (ez az a zenekar, ahol az énekest azért sittelték le, mert rituálisan megkínzott valakit; egyébként papírja van arról, hogy elmebeteg, és ezért a norvég állam zsíros lóvét folyósít neki minden hónapban, egyúttal hivatalosan megtiltotta neki, hogy dolgozzon) megcsinálta ezt a két zenekart.

Tulajdonképpen akár röhögni is lehetne ezen a két bandán, ha a végeredmény nem lenne ilyen. Nem tudom, mi játszódhatott le az egyébként általános iskolai tanárként is dolgozó Tom Cato Visnes basszusgitáros (korábbi művésznevén: King Ov Hell) fejében, amikor a pusztító, botrányhős Gorgoroth után (ez az a zenekar, ahol az énekest azért sittelték le, mert rituálisan megkínzott valakit; egyébként papírja van arról, hogy elmebeteg, és ezért a norvég állam zsíros lóvét folyósít neki minden hónapban, egyúttal hivatalosan megtiltotta neki, hogy dolgozzon) megcsinálta ezt a két zenekart. Ez a színtér sem olyan már, mint a fénykorában, a kilencvenes évek elején! Akkoriban minimum levágott marhafejjel ütötték volna Visnest agyon a radikális black metalosok egy ilyesfajta lazulásért.

Szóval a játék neve rockzene, így simán, egyszerűen, mindenféle keménykedés nélkül, és persze annyira tökéletesen, ahogy azt a skandinávoktól megszokhattuk. Az Audrey Horne (képünkön), amit Visnes tavaly végül otthagyott (még így sem maradt renitens black metalos nélkül a banda egyébként, hiszen az Enslavedben is érdekelt Arve Isdal az egyik gitáros), a könnyebbik falat. A két évvel ezelőtti No Hay Banda után a Le Fol is egy tökéletesen MTV-kompatibilis darab a maga ízesen gitározós, fogós, melankolikus poszt-grunge-ával: csak a műdepressziós manírok hiányoznak belőle szerencsére, a Toschie művésznéven futó énekes meg egyszerűen főnyeremény ezekkel a dallamokkal, amelyekkel potenciális slágerré varázsolt egy teljes lemeznyi anyagot. Az első klip a Thresholdra készült, ami talán a legnagyobb dal az anyagon, de ez kicsit idiótán hangzik, amikor egy olyan ritka lemez kerül szóba, ami az elejétől a végéig tökéletes.

A Sahg valamivel nehezebb dió, már ha lehet ilyet mondani egy olyan csapatról, ami úgy játssza a Black Sabbath ihlette mogorvább, doomosabb rockzenét, hogy a nagy isten Black Label Society utóbbi albumai simán elbújhatnak a zenekar két lemeze mellett. Itt is két lemez készült eddig (fantáziadúsan I és II címmel), amelyek tökéletesen hozzák az Ozzy korabeli Sabbath és modern követőinek klasszikus toposzait: lassú-középtempós, lehangolt gitározás, magas fekvésű, fájdalmasan elnyújtott ének, hatalmas Iommi/Wylde-szerű szólók, és ami itt már közhelyszámba megy: hibátlan dalok. Utoljára a szintén skandináv Spiritual Beggars tudta így megidézni az ősök szellemét, és az, hogy két, alapvetően hobbizenekarnak indult csapat ilyen szintű albumokat tesz le az asztalra alig pár hónap időeltolódással a megjelenések között, egyértelműen utal arra, hogy valami van a fjordoknál a levegőben.

Indie Recordings, 2007; Regain, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.