A gubanc szétszálazása - Simon Starling: Három madár, hét történet, betoldások és elágazások (képzőművészet)

  • Szeberényi Judit
  • 2008. június 26.

Zene

Mi a kapcsolat három madár, Man Ray, az udaipuri Lake Palace Hotel, Leni Riefenstahl öccse, egy 1934-ben készült esernyőtartó, La Jana egzotikus táncosnő, Alessandro Antonelli építész 1840-ben emelt torinói háza, egy Compaq nk 7000 típusú számítógép, a bengáli tigris és az Indaurai Vám- és Fogyasztási Adóhivatal Körzeti Megbízotti Hivatalának székhelye között?

Mi a kapcsolat három madár, Man Ray, az udaipuri Lake Palace Hotel, Leni Riefenstahl öccse, egy 1934-ben készült esernyőtartó, La Jana egzotikus táncosnő, Alessandro Antonelli építész 1840-ben emelt torinói háza, egy Compaq nk 7000 típusú számítógép, a bengáli tigris és az Indaurai Vám- és Fogyasztási Adóhivatal Körzeti Megbízotti Hivatalának székhelye között?

Jasvant Ráo Hólkár Bahadur (1908-1961) maharadzsa esküvői fényképe, illetve az a szerteágazó és alapos kutatás, melyet a fotó torinói megtalálása után Simon Starling, a 2005-ben Turner-díjjal jutalmazott angol konceptuális művész folytatott, s amelynek "dokumentumait" és átiratait most a Ludwig Múzeumban láthatjuk. Már amit láthatunk, mert a három madarat hiába is keresnénk: Brancusi Madár a térben című szobrának a maharadzsa által a harmincas években birtokolt három, különböző anyagból készült változata nem szerepel a kiállításon. A fiatal, Európában tanuló és a modern művészetek feltétlen hívévé szegődő indaurai herceg életéhez számos más történet kapcsolható. Brancusi például részt vett egy, a hindu vallás megreformálására is hivatott meditációs szentély tervezésében, amely végül a herceg feleségének korai halála miatt nem épült meg - fennmaradtak és a kiállításon láthatóak is Man Ray fényképei a hercegi párról, illetve azok a tervek és rajzok, melyeket Brancusi a szakrális pavilonhoz készített. Ez az épület szervesen kapcsolódik Hólkár palotájához, melynek építése Eckart Muthesius tervei alapján 1929-től kezdődött. A legkorszerűbb anyagok és technikai megoldások mellett - itt alkalmaztak először Indiában légkondicionáló berendezést, amelyet nem más, mint Heinz Riefenstahl vízvezeték-szerelő (Leni öccse) helyezett üzembe - az enteriőröket a korszak avantgárd és modernista dizájnjának legjobbjai tervezték. A funkcionalista részleteket, berendezési tárgyakat (bárszekrényt, baldachinos ágyat, tánctermet, fürdőszobát) az építész és Emil Leitner által készített fotókon lehet tanulmányozni (ellenben a spirálosan csavarodó fém esernyőtartó a maga valóságában is látható), s mindezt összevetni az indiai kormánynak kényszerűségből átadott épület mai állapotáról, a terek eredeti rendeltetését negligáló hivatali szobákról 2007-ben Starling által készített felvételekkel. Muthesius fényképeinek egy része azonban nem azonos a korabeli valósággal: a kollázsokon egyszerűen eltüntette a Bauhaus-szellemiségű Manik Bagh-palota nyeregtetőjét. A fikciót a kontextus elmozdulása indokolta: máskülönben nehezen állíthatta volna ki művét az 1933-as funkcionalista építészeti kiállításon. Az építész története később ismét összefonódik a maharadzsához kapcsolódó, de fikciós narratívákkal. 1921-ben Thea von Harbou - aki akkoriban Fritz Lang felesége volt - elkészítette egy kétrészes film forgatókönyvét, Eschanpuri tigris - Hindu síremlék címmel. A történetben az eschanpuri maharadzsa hívására egy európai építész érkezik Indiába, ahol aztán az épület tervezése közben számos konfliktus, hatalmi harc és szerelmi ármány részese lesz; a cipőkrémmel barnított helyi erők mellett kötelező és romantikus filmkellékként nagy számban megjelennek keleti táncosnők (az 1921-ben elkészült első filmváltozatban például La Jana), tevék, elefántok és tigrisek is. A forgatókönyvet háromszor filmesítették meg - mindegyik mű látható a kiállításon -, az utolsó, Fritz Lang által 1959-ben készített, a ma Lake Palace Hotelként funkcionáló, romantikus stílusú udaipuri épületcsoportban felvett változat forgatásán Muthesius mint építészeti tanácsadó vett részt.

Az összekuszálódott történetszálak kiemelése, a "betoldások és elágazások" feltérképezése, majd ezen fikciós/igaz narratívák asszociatív elrendezése a kiállítótérben - mindez első látásra nem több, mint rejtett történetek és kapcsolatok esszéisztikus köntösbe burkolt elbeszélése. Starling azonban mindezt csapongó, de mégis erősen kiszámított vizuális utalásokkal keretezi, melyekben fontos szerepet kap a hármas szám és a másolatok világa is. A maharadzsafilmek triumvirátusa mellett ilyen elem a román szobrász hiányzó madarait a kiállításon helyettesítő három kőtömb: Starling egy belga fekete márványkövet (ilyen anyagból faragta Brancusi is az egyik madár-szobrot) egy Compaq nk 7000 típusú laptopban tárolt szkennelő, digitalizáló és marógépet vezénylő program segítségével "átmásolt" egy indiai fekete és egy itáliai fehér márványtömbre. A kinyitott laptop háromszög alakjára rímel a kiállításon látható (egy az egyhez arányló) épületmodell könyvként megjelenő makettje, de maga a torinói ház háromszögletű alaprajza is. A Torinóban ma is álló, hétszintes Puliszkatortaház (így hívják) ötödik emeletéről készült, majd egy megváltozott, művi (művészi) környezetbe helyezett másolat problémája hasonló Starling 2005-ös munkájához (Shedboatshed): szétszedett egy pajtát, az anyagokból hajót épített, a hajót a Rajnán leúsztatta, majd a pajtát újra felépítette egy bázeli múzeumban.

A kiállítás angol címében rejlő szójáték (seven stories) így egyszerre utal az India és Európa közötti (legalább hét) történeti/személyes kapocsra, elmesélhető történetre és a torinói házra. De a legnagyobb erénye, hogy az intellektuális kihívások (azaz a "kulturális, gazdaság- és társadalomtörténeti referenciahálók" felgombolyítása) mellett szórakoztató is. Hisz ki ne figyelné borzongással vegyes érdeklődéssel, amint a színes filmkockákon a maharadzsa elleni felkelés vezére egy krokodil szájában fejezi be gonosz életét?

Ludwig Múzem - Kortárs Művészeti Múzeum, nyitva: K-V: 10-20, augusztus 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.