"A gyökerek érdekeltek" (Natty Bo - Ska Cubano)

  • - kovácsy -
  • 2007. augusztus 16.

Zene

Nem feltétlenül hálás feladat délutáni napindító zenekarnak lenni, a Világzenei Nagyszínpadon sem - habár már az első napon rácáfolt erre a japán ütősegyüttes, a Gocoo érthetetlenül hatalmas sikere, és a skát játszó együttesek is sikerrel vették az akadályt. A Ska Cubanónak a csütörtök jutott, és még szerencséjük is volt, mert a kora esti felhőszakadás megvárta, amíg befejezik a koncertjüket.

Nem feltétlenül hálás feladat délutáni napindító zenekarnak lenni, a Világzenei Nagyszínpadon sem - habár már az első napon rácáfolt erre a japán ütősegyüttes, a Gocoo érthetetlenül hatalmas sikere, és a skát játszó együttesek is sikerrel vették az akadályt. A Ska Cubanónak a csütörtök jutott, és még szerencséjük is volt, mert a kora esti felhőszakadás megvárta, amíg befejezik a koncertjüket. Az idei Sziget skafelhozatalára amúgy sem lehet panasz, arról nem is szólva, hogy ez az eredetileg jamaicai, de Európában újra (vagy változatlanul?) virágzó műfaj egyre inkább beszivárog a legkülönbözőbb világzenei stíluskeverékekbe. Igaz, az egyenletes, szaggatott fúvóshangokkal alátámasztott alapritmus nem különösebben bonyolult képlet.

Egy Peter A. Scott nevű üzletembert, latinzene- és Kuba-rajongót úgy tíz évvel ezelőtt lázba hozott az a tény, hogy miközben a karib-tengeri térség különféle zenéi között a legkülönbözőbb fúziók, kölcsönös vérátömlesztések jöttek létre az idők során, Castro országa kimaradt ebből a folyamatból. Lelki fülei előtt felhangzott egy elméleti kombináció: vajon hogyan szólna a ska, ha "rátennék" azokra a kelet-kubai ritmusokra és hangzásokra, amelyek mögött még jól érezhetőek az afrikai gyökerek. Vagyis megpróbálta elképzelni, mi történt volna a zenében, ha 1959-ben nem győz a forradalom, nem záródik be (vagy ki a térség kultúrájából) Kuba, és a nagyjából ugyanakkor kiformálódott ska is utat talál az országba. Mármint az eredeti ska, amit például a (harmadnap fellépő) Skatalites képvisel.

Scott egy, a régi kubai zenei világot jól ismerő londoni dj-t és énekest vett maga mellé. ' Natty Bo, a Ska Cubano vezetője.

Az újságíróknak várniuk kell, mert Natty a koncert előtt háromnegyed órával is javában gyakorol egy kongással, aki helyettesként került az együttesbe. Fülre húzott sapkájában, 50-es évek stílusú nadrágtartós nadrágjában mintha már színpadkész volna, csillagdíszes aranyfoga meg amúgy is állandó kellék, és talán az apró dobókockákból álló, lelógó nyaklánca is.

"Peter meghívott Santiagóba, ahol egyszerre három zenekarnak igyekeztünk átadni a skát - tulajdonképpen a lehetőségeket vizsgáltuk. Santiagóban olyan zenéket találtunk, mint a changuí és más, afrikai eredetű formák. De igazából a gyökerek, a kubai zene gyökerei érdekeltek, és hogy ezeket hogyan lehetne hozzáilleszteni a skához, amely az amerikai rhythm and blues által is befolyásolt jamaicai zenei jelenség, mento és kumino hatásokkal - ez utóbbi a kubai santeríára emlékeztet, és ahhoz hasonlóan szintén afrikai eredetű rituális zene." Vég nélkül sorolja a különféle ősi kubai és jamaicai ritmusképleteket, zenei formákat, miután a kongás kiképzését a különleges kubai gitárféleségen, tresen játszó társára bízta.

A kísérletezgetésből megszületett az első album, majd az átütő sikert hozó második, és ebből egyenesen adódtak a külföldi nyilvános fellépések. "A fő nehézség a ritmus volt. Olyan hangszereket akartunk bevonni a dologba, mint például a botijuela vagy a marímbula. (Az előbbi fúvós hangszerként használt cserépkorsó, az utóbbi üreges fatestre szerelt, pengethető fémlapocskákból áll - K. T.) Sajnos nem tudtuk megoldani, hogy az a rengeteg zenész, akik az első albumunkon játszanak, élőben is mind a színpadon lehessen, ehhez hozzájönnek még a kubaiakra vonatkozó utazási korlátozások, úgyhogy közülük csak hárman turnéznak velünk. Egy szűkebb együttest állítottunk össze, Londonban élő zenészekkel." Most még a maradék kubaiak sem léphettek színpadra. "Szerencsére van egy basszusgitárosunk, akit ide tudtunk utaztatni, kubai ütőst is találtunk, zongora viszont nem lesz, but the show must go on."

Natty Bo polgári neve Nathan Lerner. "Angliában születtem, kelet-európai zsidó családból származom, eredetileg Besszarábiából, ahonnan Lengyelországba, Litvániába vándoroltak tovább, végül a nagyanyám érkezett Angliába. A korábbi generációknak a litván ágon nem is volt még vezetéknevük, a hivatalos családnevemet - Lerner - már Angliában vették föl. Valójában az én nevem Nathan ben Ephraim volna."

A karrierjét egyébként cirkuszi bohócként kezdte, és amilyen komolyan volt képes beszélni a zenéje forrásairól, olyan önfeledt és szórakoztató a színpadi jelenléte. A mikrofon mögé már egy színes, elöl koronát utánzó cikcakkokkal díszített sapkában áll oda, nyakában gigantikus lakáskulccsal, és a mozdulatai mögé sem nehéz elképzelni valami idézőjelesen hagyományőrző porondot, labdaorral, bumfordi cipővel és bőséges hasra esésekkel. Viszont a koncerten bohóckodásról szó sincs, csak derűről és lendületről, az egyre szaporodó hallgatóság lelkes asszisztenciája mellett. A fúvóskar legjobbjának Eddie "Tan Tan" Thornton trombitás bizonyul, leglátványosabb tagja viszont a filigrán japán hölgy, Megumi Mesaku, aki nem sokkal testesebb a baritonszaxofonjánál, és bár kivételesen ördögi tudást nem mutat fel, dicséretes precizitással umcaumcázza végig a koncertet, sőt egy hevült pillanatában kitekeredve, a háta mögött átnyúlva dolgozza meg a hangszert. A játékos, menetelő ritmus eddigre már a hatása alá vonja a közönséget, és a produkció tomboló ovációt kap.

Jöhetnek a következő fellépők, akikre zuhogó eső, rájuk viszont egy koncertkörút vár: először Dél-Korea, aztán Mexikó, végül pedig az Egyesült Államok és Kanada, közben pedig - szeptemberben - felveszik a következő lemezüket is.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.