A híradó sztárjai - George Clooney: Good Night and Good Luck (film)

Zene

Kapcsoljuk ezerkilencszázötvenhármat.
Történetünk szempontjából nem elhanyagolható körülmény, hogy ez idő tájt az Amerikai Egyesült Államokban éppen McCarthy szenátor üldözte a vörös veszedelmet, de csitt, hiszen itt van közöttünk az a személy, aki a tévéhíradó úttörőjeként a saját bőrét vitte a vásárra, hogy a minőségi újságírás nevében leleplezze az Amerika-ellenesek után vizslató politikus jogsértő üzelmeit. Hölgyeim és uraim, ladies and getlemen: Mr. Edward R. Murrow, a CBS See It Now című műsorának vezetője. A pódiumra - puccos médiaeseményen járunk - érdemei rövid ismertetése után maga a főhős lép, középkorú, makulátlan megjelenésű, csupa ideg alak, aki rövidesen nemcsak összefoglalja, de saját történetével illusztrálja is, miben áll a felelős televíziósok feladata. A csilingelő koktélpoharak mellől egyenesen a CBS stúdióit kapcsoljuk: New York, főépület, valamikor az esti órákban. Az imént még bájcsevegésen kapott, estélyi ruhás hölgyeket és öltönyös urakat immár mint Murrow teamjének elhivatott tagjait láthatjuk viszont, amint a jó cél érdekében robotoló médiamunkásokként erednek a tények és csakis a tények nyomába. George Clooney, a Murrow előtti tisztelgés projektfelelőse (egy személyben rendezője, társ-forgatókönyvírója és fontos mellékszereplője a látottaknak) saját idoljaihoz, a híradó régi vágású hőseihez hasonlóan maga is ad a megjelenésre. Az archív felvételek divatjának hódolva Clooney - a történet többi szereplőjével együtt - saját magát is archiválja, s ebből a célból patinás fekete-fehérbe öltözteti a produkciót. Ettől még egy cseppet sem tűnik hitelesebbnek az ábrázolás, viszont kétségtelen, hogy füstkarikákat eregetni fekete-fehér háttér előtt az igazi. Clooney kísérlete azt bizonyítja, hogy ilyen finom monokrómban egy félholtan támolygó bokszoló péppé vert ábrázatában (lásd Scorsese idevágó dolgozatát) ugyanúgy el lehet gyönyörködni, mint egy tévéstúdió berendezési tárgyaiban. Olyan fenemód gusztusosan sikerült filmre vinni a hőskor kulisszáit, annyi elnézés és nosztalgia szorult a részletekbe, mintha már nem is a közelmúlt amerikai történelmének egyik szégyenfoltjáról, hanem valamilyen régi kedves műfaj megidézéséről szólna a történet. Az igazság, bár a harcban emberáldozat is esett, a szomszéd stúdióból kiszüremlő dzsesszzenére győzedelmeskedik, a legendás műsorvezető pedig, bár a vezetés végül lefokozza (az esti főműsoridőből - persze kizárólag szponzori megfontolásból - délutánra száműzik), hősként intéz búcsúbeszédet a világhoz. Mindez alighanem így hiteles: a szomszédban valóban dzsesszzenekar játszott, és azon a bizonyos díjátadón valóban kemény szavak hangzottak el Murrow szájából. Ez esetben (és szinte biztos, hogy alapos kutatómunka előzte meg a forgatást) nincs miért aggódnunk. Clooney filmje nem hazudik, csak hitelesen hamis. Kirakatba való médiamese megtörtént események alapján.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.