A kőszikla esete az álmodozással (Cesaria Evora: Café Atlantico)

  • 1999. június 3.

Zene

Ha a kedves olvasó Szenegálban kívánja tölteni a nyarat, azzal teljesen egyet tudok érteni. Sőt. Dakartól csak két óra röppentyű a zöld-foki szigetvilág, és én ott megmutatnám, hol lakik az isten... csak vigyen magával.
Ha a kedves olvasó Szenegálban kívánja tölteni a nyarat, azzal teljesen egyet tudok érteni. Sőt. Dakartól csak két óra röppentyű a zöld-foki szigetvilág, és én ott megmutatnám, hol lakik az isten... csak vigyen magával.

Nyugatnak tartva durván ötszáz kilométerre fekszenek a Zöld-foki Köztársaság két tömbben csoportosuló szigetei. 1455-ben bukkantak rá a portugálok, addig lakatlan volt, az itt élő kreol lakosság a Nyugat-Afrikából idehurcolt rabszolgák, illetve a portugálok, majd angolok, franciák, hollandok leszármazottai. Nagyjából négyszázezren élnek a szigeteken, jókora szegénységben. Istentelen a vidék szárazsága; az éhhalál és a munkanélküliség elől az óceánon túlra menekült a népesség jelentőshányada. Azoknak, aki ma zöld-fokiaknak vallják magukat, mindössze az egyharmada él a hazájában.

Jóllehet a portugálok nem nagyon bajlódtak a szigetek sorsának könnyebbé tételével, az 1975-ben kivívott függetlenség további nehézségeket vont maga után. Az addig hagyományosan pezsgő kikötői-kereskedelmi élet hanyatlani kezdett: a forradalmi kormány elriasztotta a nemzetközi társaságokat, egyre-másra elkerülték a hajók Mindelo kikötőjét.

A szigetvilág történelmét hajszálpontosan tükrözi a zenéje. Az ötszáz éves portugál gyarmati uralom nyoma kitörölhetetlen: még ha tetten érhetők is nyugat-afrikai ritmusok, a vezető stílus, a morna kimondottan európai ízű. Rokonsága a brazil modinha, az argentin tangó és még inkább a portugál fado sorában kereshető, a kulcsa pedig az a kifinomult melankólia, amely a sodade nevet viseli. E nosztalgikus, romantikus, keserédes hangulatban egykor éppolyan szerepet játszott a tengerészek honvágya, mint utóbb a szétszakadt családok vagy szerelmesek fájdalma. Mondom, található más - tempósabb, vidámabb - stílus is e vidéken, de a nemzeti zene mindenképp a morna, a mornának pedig Cesaria Evora a - diplomáciai útlevéllel közlekedő - nagykövete.

*

Evorának (1941. augusztus 27.) nemcsak a hangja és az előadásmódja rendkívüli, a sorsában pontosan tükröződik mind a sziget, mind a morna története. A papája hegedült, nagybátyja, a béna B. Leza híres mornaszerző volt, de mindkettőjüket elveszítette még a negyvenes években. Akis "Cize" anyukájának hét gyermekről kellett gondoskodnia; Cesaria hamarosan egy katolikus internátusba került, a testvérei pedig, amint tehették, elmenekültek Sao Vicente szigetéről.

Abban, hogy Cesaria énekelni kezdett, a nagybátyja és a coladeiraszerző Gregorio Goncalves bátorításán túl annak a fiatal gitáros tengerésznek volt kirívó szerepe, akit Eduardónak hívtak, s akibe Cesaria tizenhat évesen beleszeretett. Nemsokára született egy kislányuk, aztán Eduardo visszatért Hollandiába, Cesaria meg maradt, mi több, egyre gyakrabban tűnt fel a kikötő bárjaiban. A helyi rádióban ugyancsak.

Persze nincs szó nagy dolgokról, Evora gyakorlatilag a betevő whiskyadagok fejében énekelt, közben újra és újra férjhez ment, és szült megint. Azt olvasni, a rádiófelvételei a hatvanas években lemezen is megjelentek Hollandiában és Portugáliában, de hogy istenigazából nekivágjon szerencsét próbálni, arra egyelőre nem bírták rávenni. S amikor ´75 körül úgy hozta a hanyatlás, hogy még az italáért is fizetnie kellett, inkább leállt.

1985-ben a köztársaság kormánya dalra kérte a sziget összes énekesnőjét, ezen a rendezvényen énekelt, tíz év után, újra. És két év múlva arra is rávette a Portugáliában élő énekes Bana, hogy egy kis ottani turnét és lemezfelvételt szervezhessen számára. Banában igazán megbízhatott Cesaria, anno ő szállította Lezát az előadásaira. És Banán keresztül jött össze az ugyancsak zöld-foki emigráns José da Silvával, aki Párizsba "kényszerítette".

1988-tól hét albumot készítettek Silva Lusafrica nevű kiadója számára; a negyedik, a Miss Perfumado kétszázezer példány felett fogyott, és a "mezítlábas dívát" a world music egyik legkeresettebb előadójává tette. Egy alkalommal magam is láthattam: valóban úgy üldögélt a zongora melletti bárszéken, és a keze ügyében éppolysúllyal kapott helyet a hamutartó és a whiskyspohár, mint a mikrofon.

Franciaországban megjelent már az életrajza (Véronique Mortaigne: Cesaria Evora. La voix du Cap-Vert), tavaly ősszel mellékletet készített róla a Le Monde. Abban olvasható, hogy immár a Zöld-foki Köztársaság egyik legszebb háza Evoráé, meg hogy aki arra téved, szívesen látja. "Cize" mezítlába biztos talajon áll; mint mondta: "Nem hiszek sem az álmokban, sem a sorsban. A sors egy kőszikla, ami rád esik, miközben álmodozol."

*

Azt, hogy sokáig úgy nézett ki, Cesaria fellép június 21-én A Zene Ünnepén, ezek után inkább nem merem elmondani. Lehetnek persze, akik mégis "kárpótlásra" szorulnak - nekik a most megjelent Café Atlanticót ajánlhatom.

Cesaria utóbbi négy-öt albuma között nem nagyon akarnék, és nem is nagyon tudnék különbséget tenni. Ezekben a lemezekben éppen azt szeretem, hogy nem igénylik a változatosságot. Már a Café Atlantico legelején ("Ha tudtam volna, hogy a fiatalok is meghalnak, nem szerettem volna senkit ezen a világon") otthon voltam: parancsolj befáradni, így fest az én világom. Ugye ismerősek az ilyen melódiák, és ismerősek ezek az urak, tudod, ők kísértek legutóbb is.

Hát persze - bizony. Más kérdés, hogy kitűnik a szándék: rákenni a palettára a mozgalmasabb színekből is; ráadásul némelyik dal (utómunkálata) Havannában járt, ahol masszív vonós és fúvós szekcióra támaszkodhatott. Miért is ne... tizennégy dalba, ötvennyolc percbe annyi minden belefér. De a többit tényleg rám lehet bízni... az a morna és az isten dolga.

Marton László Távolodó

Diszkográfia: La Diva aux Pieds Nus; Distino di Belita; Mar Azul; Miss Perfumado; Cesaria; Cabo Verde; Café Atlantico

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.