A minőség forradalma - Giordano: André Chénier (opera)

Zene

Mármint a megbízható, az úgymond "jó közepes" minőség forradalmának tapsolhatott a hálás közönség az André Chénier második szereposztásának premierjén.

Mármint a megbízható, az úgymond "jó közepes" minőség forradalmának tapsolhatott a hálás közönség az André Chénier második szereposztásának premierjén. Nincs ebben a megállapításban semminemű pejoratív felhang, hiszen operaházunk jelen állapotában kicsiny túlzással az alkotói tisztesség és a művészi tehetség minden megnyilatkozása elismerést érdemel, hát még az olyan derekas teljesítmény, amelynek eredményeképpen nemesebb érzelmeinkben megérintve, s egyszersmind áriatöredékeket dudorászva hagyjuk el a nézőteret. Umberto Giordano operája amúgy szintén inkább ügyes, s mindemellett roppant hatásos iparosmunka, semmint tündökletes remekmű: a nagy francia forradalom dekoratív tömegjelenetei, kismesteri stílusimitációk és variációk (gavotte, carmagnole stb.), egy éterien tiszta emberpár szerelmi halála, valamint víz-, tűz- és ütésálló operaslágerek (szám szerint négy) biztosítják a mindenkori előadások számára a sikert.

Az 1896-ban párhuzamosan a Bohémélet szövegkönyvébe is bedolgozó librettista, Luigi Illica a történet középpontjába a francia költészet kissé tán vértelen irályú, ellenben tragikus sorsú nagyságát állította, aki az operai szüzsé szerint a jakobinus rémuralom végnapjaiban szerelmesével az oldalán indult a nyaktiló alá, kvázi szeretve mind a vérpadig. Ezt a grandguignolt idéző, telivéren romantikus, habár az iróniától sem teljességgel idegen dalművet állította színpadra az ezúttal rendezőként ügyködő zeneszerző, Selmeczi György. Rendezése korántsem bizonyult forradalminak, ámde rokonszenves, szolid ötleteit túlnyomórészt tetszetős tálalásban adta elénk. Így például az első felvonást záró gavotte-ot, amelybe durván beletrappolt 'felsége, a Nyomor, még azzal együtt is méltatnunk illik, hogy az arisztokrata szereplők süllyesztőbe vezénylését az első pillanattól fogva kissé didaktikusnak ítéltük. S ha a színrevitel konzervatív, vagy mondjuk inkább tradicionális jellegét (így egyebekben Zeke Edit divattörténetileg okadatolható jelmezeit és Velich Rita díszleteit) kifogásolhatják is a "múzeumi operajátszás" megátalkodott ellenzői, azt csak hálával lehet fölemlíteni, hogy a revolucionárius tömegjelenetek nem kerültek át a Kossuth térre, s hogy a forradalmi törvényszéken senki sem tartott demagóg országértékelő beszédet.

Giordano operájában három, közel egyenrangú főszerep található, s ezen az estén mindhárom parte a megfelelő énekeshez került. Meglehet, Fekete Attila kissé hajszolt tenorjába nem habarodtunk bele, s az énekes magas regisztere sem üzemelt mindenkor tökéletesen, ám a hősi kiállás, valamint a szerep emberi, lírai hitele hiánytalanul megvolt. Az első szereposztás tenorsztárja, Kiss B. Atilla - a főpróbán szerzett benyomásunk alapján - talántán formátumosabb, ellenben kevésbé muzikális Chénier-t hozott. A hótiszta nőalak, Magdalena de Coigny szerepében Bátori Éva legfeljebb, ha egyetlen paraszthajszállal maradt el az okkal világsztár Lukács Gyöngyi teljesítményétől, s mindeközben alakításának sajátszerű, a történelemnek vétlenül kiszolgáltatott, tétován kislányos jelleget adott. A lakájból lett forradalmi néptribun, Carlo Gerard hálás baritonszerepében Kálmándi Mihály tündökölt, erős, szép színű hangja, valamint intenzív színpadi jelenléte mindvégig élményszámba ment. S noha a harmadik felvonásbeli monológjában kisebb memóriazavar áldozatává vált (amit szinte észrevétlenné tett énekes színészi rutinja), azért a tisztesség és az érzéki vágy, a forradalmi eszmék és az örök emberi ócskaság között ingadozó középjakobinusként még némiképp felül is múlta egyébiránt ugyancsak remek váltótársát, Fokanov Anatolijt. A kisebb szerepeknél is jó néhány figyelemre méltó alakítást nyugtázhattunk: így az elaggott és vak, ám mindhalálig patrióta Madelon anyó szerepében Budai Lívia aratott zajos sikert, tenyérbe mászó Besúgóként Kiss Péter excellált, s Mester Viktória nemes szívű félvér kokottja is kiérdemelte tapsainkat. Kesselyák Gergely karmester mindvégig sikeresen igazította zenekarát, még ha a zenészek játéka nem is váltott ki belőlünk mindenkor érzéki gyönyört. Kesselyák ügyszeretete, akárcsak a kórus örvendetesen fegyelmezett működése felett őrködő Szabó Sípos Mátéé okvetlenül elismeréssel említendő. S ha az előadást hallgatva nem is "áldottuk a sorsot" ("benedico la sorte") minden pillanatban, mint a guillotine felé lépdelő francia poéta és itáliai operahős, azért a vesztőhelyen sem éreztük magunkat, halálvágytól eltelve. Márpedig ez a kellemetlenül nyomasztó érzés nem minden operaházi premieren került el bennünket az utóbbi években.

Operaház, február 18.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.