A pigmeus is ember - Régis Wargnier: Lélektől lélekig (film)

  • - ts -
  • 2005. augusztus 18.

Zene

Ezzel nyitották az idei Berlinalét, és még Arany Medvére is jelölték - eh bien, nekik se könnyű, akárkik legyenek is.

Ezzel nyitották az idei Berlinalét, és még Arany Medvére is jelölték - eh bien, nekik se könnyű, akárkik legyenek is. Azzal mindenesetre vigasztalhatják magukat, hogy speciel a pigmeusoknak sokkal nehezebb volt a XIX. század második felének közepén. Meg azóta egyfolytában; alig is kellett törniük a fejüket, hogy milyen filmfesztivált csináljanak, inkább azon lehettek, hogy mások ne nagyon törjék az ő fejüket, de ez biztos mellékszál.

Régis Wargnier széles körben (mint fent) elismert alkotója az európai filmművészetnek, amit időszerű lenne betiltani. A legnagyobbak között tartják számon, megmondom, miért: mert nincsenek is ilyenek. Valaha voltak, de a többségük elpatkolt, aki maradt, összetöpörödött, vagy azért, mert olyan öreg, vagy azért, mert amúgy is öszszetöpörödött volna. A legnagyobb alatt valami olyasmi értendő manapság, hogy a legambiciózusabb. Ez stimmel Wargnier-ra, gondoljunk csak az Indokína című rette-netére (1993) vagy a hasonkiállítású Kelet és Nyugatra 1999-ből. Ja, a legnagyobb giccsőr, akit a hátán hordott a föld - bár erre a posztra meglehetős a tülekedés.

A szemben interjúvolt doktor bennszülöttek és Kristin Scott Thomas élén a távoli zöld erdőben lépre csal két pigmeust, ahogy ő mondja, egy hímet és egy nőstényt. Mondhatott volna szukát és kanyit is, még szebb lenne a mű bildungsromantikus rétege, a liberális tanulságról már nem is szólva. Ketrec-be zárja, hajóra rakja őket, és skót zászló alatt, Lisszabon érintésével hazatér igyekvő kollégái közé, valamelyikük grandiózus kastélyába. Minden pászol piszokul, ennyire, de ennyire skót kastélyt még az öregapám se látott, pedig ő egyszer hosszan vendégeskedett a McDonald klánnál (azért olyan hosz-szan, mert nem tudta kiolvasni a McChicken szót, különösen a két cé zavarta). Mindazonáltal, hogy ne teljen olyan unalmasan a hajókázás, a doktor változatos intenzitással berváztatja pigmeusainkat, akik ezt rosszallják, de a rácsok mögött nem ugrál... - majdnem azt írtam: az ember, de a poént lőttem volna le, ez csak a vége felé derül ki. Márhogy a pigmeus is ember, sőt érző és intelligens. Addig még meg kell küzdenie Fiennes doktornak kora szellemével, tudóstársai stupidi-tásával és egyéb természetű hatá-rozottan emberi gyengéikkel úgy, hogy közben feszt azon tépelődik, hogy most Kristin kavarja vagy nem kavarja. Szó, ami szó, a művésznő némileg következetlenül köt szövetségeket, de a végire ő is megjavul. Csak Fiennes orvos fázik rá. Hogy megmentse új barátai életét, vissza kell vonnia a tanait, miszerint a pigmeus távolról sem a majom és ember közül hiányzó láncszem, hanem ugyanolyan ember, mint a filmben felvonuló gátlástalan rohadékok bármelyike. Egy magára kicsit is adó pigmeus ezt bizonyára kikérné magának, de nem kérdezi tőle a kutya sem. Jobb is, mert kiderülhetne egy és más az ő pedigréjéről is: jobb helyeken az első Wargnier-val sem mennek el azonnal forgatni. De megéri visszavonni a tanokat, mert a személyiség fejlődése többet ér minden akadémiai elismerésnél, különben is, hol jegyzik a skót akadémiát?

Összefoglalva: egy pazar kiállí-tású - az a vízesés, azok a kosztümök, az a szerecsen király, mon Dieu! -, látványosan fotografált ostobasághoz van ismét szerencsénk, melyben egy alapfokú "korszerű liberalizmus" tanfolyam összes frázisa szemrevaló jelenetté van koreografálva, tényleg már csak Morricone zenéje hiányzik. Ilyen sok pénzt brosúrára még aligha költöttek. Mindegy, futotta rá. De minek kellett Tóth Árpádot is belekeverni?

Ha pedig pigmeus irányban kívánunk tájékozódni, forduljunk továbbra is a beljebb emlegetett Zap Mamához.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.