A pigmeus is ember - Régis Wargnier: Lélektől lélekig (film)

  • - ts -
  • 2005. augusztus 18.

Zene

Ezzel nyitották az idei Berlinalét, és még Arany Medvére is jelölték - eh bien, nekik se könnyű, akárkik legyenek is.

Ezzel nyitották az idei Berlinalét, és még Arany Medvére is jelölték - eh bien, nekik se könnyű, akárkik legyenek is. Azzal mindenesetre vigasztalhatják magukat, hogy speciel a pigmeusoknak sokkal nehezebb volt a XIX. század második felének közepén. Meg azóta egyfolytában; alig is kellett törniük a fejüket, hogy milyen filmfesztivált csináljanak, inkább azon lehettek, hogy mások ne nagyon törjék az ő fejüket, de ez biztos mellékszál.

Régis Wargnier széles körben (mint fent) elismert alkotója az európai filmművészetnek, amit időszerű lenne betiltani. A legnagyobbak között tartják számon, megmondom, miért: mert nincsenek is ilyenek. Valaha voltak, de a többségük elpatkolt, aki maradt, összetöpörödött, vagy azért, mert olyan öreg, vagy azért, mert amúgy is öszszetöpörödött volna. A legnagyobb alatt valami olyasmi értendő manapság, hogy a legambiciózusabb. Ez stimmel Wargnier-ra, gondoljunk csak az Indokína című rette-netére (1993) vagy a hasonkiállítású Kelet és Nyugatra 1999-ből. Ja, a legnagyobb giccsőr, akit a hátán hordott a föld - bár erre a posztra meglehetős a tülekedés.

A szemben interjúvolt doktor bennszülöttek és Kristin Scott Thomas élén a távoli zöld erdőben lépre csal két pigmeust, ahogy ő mondja, egy hímet és egy nőstényt. Mondhatott volna szukát és kanyit is, még szebb lenne a mű bildungsromantikus rétege, a liberális tanulságról már nem is szólva. Ketrec-be zárja, hajóra rakja őket, és skót zászló alatt, Lisszabon érintésével hazatér igyekvő kollégái közé, valamelyikük grandiózus kastélyába. Minden pászol piszokul, ennyire, de ennyire skót kastélyt még az öregapám se látott, pedig ő egyszer hosszan vendégeskedett a McDonald klánnál (azért olyan hosz-szan, mert nem tudta kiolvasni a McChicken szót, különösen a két cé zavarta). Mindazonáltal, hogy ne teljen olyan unalmasan a hajókázás, a doktor változatos intenzitással berváztatja pigmeusainkat, akik ezt rosszallják, de a rácsok mögött nem ugrál... - majdnem azt írtam: az ember, de a poént lőttem volna le, ez csak a vége felé derül ki. Márhogy a pigmeus is ember, sőt érző és intelligens. Addig még meg kell küzdenie Fiennes doktornak kora szellemével, tudóstársai stupidi-tásával és egyéb természetű hatá-rozottan emberi gyengéikkel úgy, hogy közben feszt azon tépelődik, hogy most Kristin kavarja vagy nem kavarja. Szó, ami szó, a művésznő némileg következetlenül köt szövetségeket, de a végire ő is megjavul. Csak Fiennes orvos fázik rá. Hogy megmentse új barátai életét, vissza kell vonnia a tanait, miszerint a pigmeus távolról sem a majom és ember közül hiányzó láncszem, hanem ugyanolyan ember, mint a filmben felvonuló gátlástalan rohadékok bármelyike. Egy magára kicsit is adó pigmeus ezt bizonyára kikérné magának, de nem kérdezi tőle a kutya sem. Jobb is, mert kiderülhetne egy és más az ő pedigréjéről is: jobb helyeken az első Wargnier-val sem mennek el azonnal forgatni. De megéri visszavonni a tanokat, mert a személyiség fejlődése többet ér minden akadémiai elismerésnél, különben is, hol jegyzik a skót akadémiát?

Összefoglalva: egy pazar kiállí-tású - az a vízesés, azok a kosztümök, az a szerecsen király, mon Dieu! -, látványosan fotografált ostobasághoz van ismét szerencsénk, melyben egy alapfokú "korszerű liberalizmus" tanfolyam összes frázisa szemrevaló jelenetté van koreografálva, tényleg már csak Morricone zenéje hiányzik. Ilyen sok pénzt brosúrára még aligha költöttek. Mindegy, futotta rá. De minek kellett Tóth Árpádot is belekeverni?

Ha pedig pigmeus irányban kívánunk tájékozódni, forduljunk továbbra is a beljebb emlegetett Zap Mamához.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.