Kiállítás

Aki színesben álmodott

Ligeti-labirintus

Zene

Ligeti Györgynek nem csak az álmai voltak színesek. Színes volt az életútja, bár a nácizmus és terrorizmus kettős terrorját megtapasztalt, többször életveszélyből menekült sorsot csak erős eufemizmussal lehet csupán „színesnek” nevezni.

Színes volt az egyénisége, és ebből fakadóan az előadásmódja is, akár magyarul, franciául, németül vagy angolul beszélt, színesek voltak a rajzai, vázlatai, és lenyűgözően érdekes, százszínű a zenéje. Sejteni, sőt remélni lehetett, hogy a zeneszerző születésének 100. évfordulója alkalmából rendezett kiállítás nagyon érdekes lesz, és nem csupán a szakemberek érdeklődését csigázza fel. S valóban, a bázeli Paul Sacher Stiftung és a BTK Zenetudományi Intézet együttműködéséből született kiállítás a főhőséhez méltón érdekfeszítő és lebilincselő.

A kurátorok, Dalos Anna és Kerékfy Márton zenetörténész, valamint Heidy Zimmermann, a bázeli alapítvány munkatársa igen jó érzékkel kilenc nagy téma köré csoportosították az életmű bemutatását, szépen modellezve Ligeti György szédületes távlatokat bejáró, villámgyorsan asszociáló, szabadon csapongó elméjét. A három kurátor szerint e kilenc fejezet olyan, mint kilenc látcső. „Kilenc bejáratot mutatunk a Ligeti-labirintusba, amely váratlan elágazásokkal, átjárókkal, zsákutcákkal, tévutakkal, görbe tükrökkel és csapdákkal egyszerre teszi próbára a látogatót és részesíti őt szellemi kalandokban” – mondják a rendezés módszertanáról.

A labirintus már csak azért is találó metafora, mert Ligeti, aki gyakran nevezte magát minduntalan zsákutcába jutó alkotónak, maga is nagyon szerette a labirintusokat, s talán még ilyen című kompozíciót is tervezett. A „labirintus” szó számos vázlatában előfordul, s e vázlatok nagy része, a bázeli archívum nagyvonalúságának köszönhetően eredetiben is tanulmányozható a kiállításon. Ne gondoljunk csupán zenészeknek szóló, szakembernek is nehezen kibogozható kottafejekre! Ligeti legtöbbször szöveges vázlatokkal kezdte a munkát, fogalmakkal, rajzokkal próbálta feltérképezni azt az aurát, amelyből az új mű megszülethet. Vázlataihoz ráadásul színes ceruzákat használt: a Zongoraetűdök vagy a Zongoraverseny egy-egy vázlata olyan, mint egy képzőművészeti alkotás; a 60-as évek nagyzenekari kompozíciói pedig nemcsak a vázlatokban, hanem a végleges partitúrában is mesteri grafikákként, egyfajta fizikai vagy kémiai jelenség folyamatábrájaként hatnak. S ha már a látványról beszélünk: Ligeti képzőművésznek sem volt tehetségtelen. A kiállítás első termének falát díszíti az a pompás rajza, A felhők népe, amely 1967-ben készült, és Weöres Sándor Déli felhők című versének fantasztikus világával állítható párhuzamba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.