Kiállítás

Aki színesben álmodott

Ligeti-labirintus

Zene

Ligeti Györgynek nem csak az álmai voltak színesek. Színes volt az életútja, bár a nácizmus és terrorizmus kettős terrorját megtapasztalt, többször életveszélyből menekült sorsot csak erős eufemizmussal lehet csupán „színesnek” nevezni.

Színes volt az egyénisége, és ebből fakadóan az előadásmódja is, akár magyarul, franciául, németül vagy angolul beszélt, színesek voltak a rajzai, vázlatai, és lenyűgözően érdekes, százszínű a zenéje. Sejteni, sőt remélni lehetett, hogy a zeneszerző születésének 100. évfordulója alkalmából rendezett kiállítás nagyon érdekes lesz, és nem csupán a szakemberek érdeklődését csigázza fel. S valóban, a bázeli Paul Sacher Stiftung és a BTK Zenetudományi Intézet együttműködéséből született kiállítás a főhőséhez méltón érdekfeszítő és lebilincselő.

A kurátorok, Dalos Anna és Kerékfy Márton zenetörténész, valamint Heidy Zimmermann, a bázeli alapítvány munkatársa igen jó érzékkel kilenc nagy téma köré csoportosították az életmű bemutatását, szépen modellezve Ligeti György szédületes távlatokat bejáró, villámgyorsan asszociáló, szabadon csapongó elméjét. A három kurátor szerint e kilenc fejezet olyan, mint kilenc látcső. „Kilenc bejáratot mutatunk a Ligeti-labirintusba, amely váratlan elágazásokkal, átjárókkal, zsákutcákkal, tévutakkal, görbe tükrökkel és csapdákkal egyszerre teszi próbára a látogatót és részesíti őt szellemi kalandokban” – mondják a rendezés módszertanáról.

A labirintus már csak azért is találó metafora, mert Ligeti, aki gyakran nevezte magát minduntalan zsákutcába jutó alkotónak, maga is nagyon szerette a labirintusokat, s talán még ilyen című kompozíciót is tervezett. A „labirintus” szó számos vázlatában előfordul, s e vázlatok nagy része, a bázeli archívum nagyvonalúságának köszönhetően eredetiben is tanulmányozható a kiállításon. Ne gondoljunk csupán zenészeknek szóló, szakembernek is nehezen kibogozható kottafejekre! Ligeti legtöbbször szöveges vázlatokkal kezdte a munkát, fogalmakkal, rajzokkal próbálta feltérképezni azt az aurát, amelyből az új mű megszülethet. Vázlataihoz ráadásul színes ceruzákat használt: a Zongoraetűdök vagy a Zongoraverseny egy-egy vázlata olyan, mint egy képzőművészeti alkotás; a 60-as évek nagyzenekari kompozíciói pedig nemcsak a vázlatokban, hanem a végleges partitúrában is mesteri grafikákként, egyfajta fizikai vagy kémiai jelenség folyamatábrájaként hatnak. S ha már a látványról beszélünk: Ligeti képzőművésznek sem volt tehetségtelen. A kiállítás első termének falát díszíti az a pompás rajza, A felhők népe, amely 1967-ben készült, és Weöres Sándor Déli felhők című versének fantasztikus világával állítható párhuzamba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.