Amerika: mindenki mutáns? (G. Love And Special Sauce: Coast To Coast Motel)

  • m. l. t.,- marló -
  • 1996. július 11.

Zene

m. l. t.

Erre a G. Love nevű (gitáros/énekes/szájharmonikás) fiatalemberre jeles utcazenész-karrier várt volna Philadelphiában, ha nem áll odébb már vagy négy esztendeje. Amint így megérkezett Bostonba, felmérte a terepet: csinálni kéne haverokat, piát, pénzt, fellépéseket. No aztán egy Tam O´Shanter nevű bárban összejött a dobos Jeffrey Clemensszel és a bőgős Jimmy Prescott-tal, lett belőlük G. Love And Special Sauce. Egy hónap se kellett, hogy Tamnál bemutatkozzanak. Az alapot G. Love szóló demokazettája, az Oh Yeah szolgáltatta, amit meg rájuk lehetett kenni, az egyrészt a blues s az akusztikus hangszerek iránti rajongásuk volt, másfelől meg valami tényleg különleges íz: hip-hop-ritmusokkal, rappel. Az a helyénvaló, ha mindenki úgy nevezi az efféle posztmodernségeket, ahogyan kedve van, G. Love-ék a Ragmop kifejezést találták a legalkalmasabbnak. ´94-ben címtelenül jelent meg bemutatkozó albumuk, aztán egy év múlva nekivágtak New Orleansnak: hadd lám, mi újság a gyökerekkel. Az ott rögzített Coast To Coast Motel ennélfogva a tradicionálisabb blues szellemében fogant, talán kisebbet durran, de semmi por. Így játszhattak a Mississippi muzsikusai holnap - lenne a végszó, de kitúrta a naprakész hír: Jeffrey és Jimmy továbbáll, a legújabb felállásban Robert Phillips bőgőzik, Mike Tyler gitározik és Chuck Treece dobol.

Epic/Sony

Soul Coughing: Irresistible Bliss

Ezt a zenekart a New York-i Knitting Factory klub kapusa, M. Doughty (szabadidőben gitáros) alapította 1993-ban. És lássuk be, helyesen tette, mi mást is tehetett volna, ha már így ott volt a bőgős Sebastian Steinberg (Mark Ribot-val, Frank Londonnal játszott amúgy), a dobos Yuval Gabay és a sampleres Mark De Gli Antoni, alig várva, hogy legyenek Soul Coughing. Az Irresistible Bliss pediglen (a Ruby Vroom után) a második lemezük. Paranoid szerelmes dalok, mondja a szövegíró Doughty, betegesen várod, hogy valaki felhívjon végül, miközben rettegsz a telefon hangjától. Ehhez képest a zene is teljesen rendben van, semmi hiábavaló búvárkodás, ez kérem a Knitting Factory hangja, mondanád, csak hát nincs olyan. Ami van: az a kőkemény bőgő/dob, posztapokaliptikus rock, hip-hop-ritmusok, bekattant szövegelések és legfőképpen a sampler - zajok és hangszerek arzenálnyi hangmintájával. Tizenkét (nagyjából) háromperces dal, betegesen várod, hogy táncolhass rájuk, miközben rettegsz a tánczenéktől.

Slash/PolyGram

- marló -

Vernon Reid: Mistaken Identity

Vernon Reid közel tíz évet húzott le a Living Colourral, és akkor rádöbbent, baj van. Platinalemezek, Grammyk, turné a Rolling Stonesszal - mese nincs, lépni kellett, nem mehetett így tovább. Nem feltétlenül a sikerrel, nem is a hard rockkal volt különösebb baj, mindössze azt nem tudta, mi köze hozzá, meg egyáltalán, hogy kicsoda. Szóval lépni kellett, legalább egy másik zenekart alapítani, kevésbé egyívásút, "az igazi én felkutatására". Egy ilyen zenekarnak mi más lehetett volna a neve: Maszk. A gitáros Reid mellett a New York-i avantgárd olyan feltérképezhetetlen muzsikusait takarta, mint a klarinétos Don Byron, a lemezpörgető DJ Logic, a dobos Curtis Watts, valamint Leon Gruenbaum, akinek hangszere a Samchillian Tip Tip Tip Cheeepeee. Negyven számot írtak hamarjában, abból került tizenhat a Mistaken Identityre. Mindegyik jó? Egyik jobb, mint a másik? - ki tudja? Ami biztos: jazzből, rockból, bluesból, hip-hopból, rapből (no meg Living Colourból) nem szőttek eddig sűrűbb szemfedőt, tervezni sem mertek hasonlót. Vernon Reid (miért ne előlegezhetnénk meg neki?) végre hazatalált. Kibújhat a maszkból, szembenézhet a tükörrel: egy mutáns tekint rá. Ebben a században semmi sem történt meg a feketék zenéjében, ami ne az ő sztorija volna.

Epic/Sony

F. D. J.

Beck: Odelay

Beck Hansenről igen nehéz eldönteni, hogy a rockandroll egyik jövőbe mutató újítója avagy egy új generáció múltat összegző reprezentánsa. Munkái mindkét véleményt alaposan alátámasztják, pedig hangszeres tudása korántsem nevezhető virtuóznak. Mégis, legújabb lemezén maga Charlie Haden, a jazzvilág egyik legkreatívabb bőgőse teszi le a védjegyét az egyik számban. Bár Beck és Haden egy brancs, hiszen Hansen a jazzmuzsikus lányaival igen jóban van - ők a That Dog zenekarból ismertek -, az ötletrengeteg az, ami Hadent és másokat is az ártatlan tekintetű, kisfiús arcú zeneszerző felé vonzza. 1994-es feltűnésekor, Mellow Gold című albumán már markánsan kirajzolódott különös zenei és szövegvilága, most megjelent produktuma a borítón látható agilitiző puli lelkesedésével ugorja át a felállított lécet. Beck lemezeinek hangulata felettébb családias, mintha beszabadult volna valaki a sufniba barkácsolni. Limlomokat és értékes, bár időben igen távol eső zenei alkatrészeket csavar egymáshoz látható örömmel. Beck kromoszómái Észak-Amerika minden pontjából lettek összeklónozva. Los Angeles-i hip-hop-ritmusalapok, vágástechnikák, a brooklyni Beastie Boys utórezgései. Beck lestrapált akusztikus gitárján bluestémák zörögnek a hatvanas évekből előszedett hangmintákra, hetvenes évekbeli analóg szintetizátorok bugyborékolnak a nyolcvanas évek túlvezérelt, gerjedő, felhangokkal terhelt zajaira, kukából guberált csöves torzítópedálok búgnak szürreálisba hajló monológjaira, dalaira. Egymásra szerkesztett retrotöredékekből áll Beck nagyon is mai jelene.

BMG

- fülöp -

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.