Film: A kilencedik (Privát Magyarország IX.: "A semmi országa")

  • 1996. július 11.

Zene

Privát Magyarország IX.: "A semmi országa"

A háborús filmekkel az a gáz, hogy tudjuk, mi lesz a végük. Hiába is szurkolnánk a fess rómaiaknak, mikor tudható: a váratlan helyeken szőrös dákok úgyis kipicsázzák őket. Nem tévedés: a háborús filmnek tökmindegy, hogy igazat beszél vagy hazudik, mint az álom, hogy korabeli híradó, miszerint ilyen vagy olyan propagandafilm, esetleg merő fikció, uram bocsá´, burleszk, a végén győz a jobbik, a nemes ügy, noha utóbbiból elég csehül állunk.

Forgács Péter háborús filmje, a "Semmi országa" az elejétől a végéig karfamarkolósan izgalmas. Háborús film? Tisztázzunk valamit. Annyi mindent mondtunk már a Privát Magyarország darabjairól, hogy ihaj. Hogy képes történelem. Hogy az eltűnt idő nyomai. Hogy elégiák, amatőr filmekből szőtt versek és a többi. Mindig igazunk volt. Ám a felfedezés feledtette néha: filmekről van szó. Mozikról akkor is, ha tévében nézzük őket, mert pont oda valók, az 1-esre, főműsoridőbe, és akkor is, ha közben elégiákat vélünk látni és hallani. Végső soron filmek. Persze többszörösen, hiszen filmekből készített filmekről van szó.

Van szerelmes film (Dusi és Jenő), van családregény (Apa és három fia), van Casanova naplója (Vagy-vagy), és most egy háborús film.

Ezzel együtt, bár a tiszteletköröket már tiszta szívből megfutottuk, el kell mondani, mit csinál ez az ember. Filmeket a Privát Fotó- és Filmarchívumban gyűjtött amatőr filmekből, családi és kordokumentumokból. Féltő gonddal, mert másként nem is lehet. Ugyanis hiába mondunk bármit, hogy költőként bánik anyagával, hogy satöbbi, a nagy kunszt az egészben, ahogy mögöttük marad. Ezek a képek hallatlan hatalommal bírnak, nem hagyják magukat. Forgács úgy garázdálkodik velük, ahogy csak bír: óvatosan. És ez, barátaim: alázat, magam csak tanulnám, szavamra. Ezt kihagytam volna, panegiriszben akadnak nálam jobbak is, de nem lehet. Kilencedszer sem, azt hiszem. Így ideírható: ment már túl messzire is (Polgár-szótár). Sietek leszögezni "A semmi országa" jól karbantartott arányérzékre vall.

A film megvolt, jöjjön a háború. Az a hihetetlen barbár őrület, ami kettészelte szerencsétlen századunkat. Nos, az lejön a vászonról, a képernyőről, be a zsöllyébe, be a lakásba. Tudjuk, hogy mi elesünk, még ha a filmek készítője, Rátz László emlékező mondatai reménnyel kecsegtetnek is. Hallga, túlélte.

Csak sajnálhatjuk, mi ottmaradt belőlünk, legyen bár hét életünk, mint a macskának. Kinek a kispörköltjét védte Beke és Fekete? Mi a szarért maradt ott bárki is Voronyezsben?

Lassan harminc éve, hogy Veszprém utcáin Bálint András a Fényes szelekben azt kérdezte Balázsovits Lajostól, hogy felmondja-e a vitéz Jány Gusztáv hadparancsát. Balázsovits köszönte: nem kérte. Nem kérnénk mi se. Csakhogy ez nem kérés vagy nem kérés kérdése. Forgács mondja és mutatja is. Nem csak megmutatja a táviratot, nem csak elhangzik a filmben, de ott van minden kockában: a szégyen a padsorokban.

A szégyen, amiből vagyunk, akárcsak zsarnokságból meg minden másból, szüleink fiatalságából, örömből, csak úgy. És ezért hajlamosak vagyunk dühösen felpattanni és kikapcsolni a tévét szegény hülye Fedák Sári szemét rikácsa hallatán, mintha ő tehetne bármiről is, mintha nem is egy film nézői lennénk, amiért pedig ugyanazzal a mozdulattal vissza is kapcsoljuk a rohadtat, mert mért ne gyűlölnénk a hírhozót.

Ez van. Kötelező olvasmány, persze. És most akkor az kéne, hogy jó a zene, a Szemzőé is meg az odaszerkesztett is; és az egész finoman rendezett, példamutató darab: itt van. Forgács Péter munkája, Rátz László felvételei után viszont, bár feltétlenül szükséges, nem filmkritikaírás a legnagyobb bajunk. Forgács arról beszélt, amivel, ha tetszik, ha nem, kelnünk és feküdnünk kell, még ha most elintézte is helyettünk. Nekünk.

És ennyi az egész Privát Magyarország sorozat legkézenfekvőbb címkéje is: felejteni pedig nem szabad. És ezt a filmet nem is tudjuk.

Turcsányi Sándor

"A semmi ágán" - Privát Magyarország IX.; magyar, 1994-96, 92 perc. Rendezte, vágta: Forgács Péter; fotografálta: Rátz László zászlós; zene: Szemző Tibor.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.