Lemez

Amerikai angol

Gorillaz: Humanz

Zene

Damon Albarn életművén nehéz fogást találni: akármihez nyúlt, jelentős szakmai és közönségsiker övezte, legyen szó eredeti együtteséről (Blur), szupergruppjáról (The Good, The Bad & The Queen) vagy a szólólemezéről. Na és a Gorillazról, amit nem véletlenül nevez a saját amerikai zenekarának.

A Blur ízig-vérig brit produkció volt, sosem tudott igazán befutni az Egyesült Államokban, a rajzfilmfigurákkal eladott Gorillaz viszont kapásból. Eredetileg nem Amerika meghódítása volt a cél: a projektet Albarn akkor hozta létre a vizuális megvalósításért felelő Jamie Hewlett-tel, amikor a Blur kezdett kifulladni; az csupán extra bónusznak számított, hogy a Gorillaz 2001-es cím nélküli első albumának elektronikusabb, hiphoposabb hangzása egyből lenyűgözött mindenkit a tengerentúlon is. A következő két lemez után (Demon Days, 2005; Plastic Beach, 2010), főleg a hosszú kihagyások és a fantasztikus sztárparádék miatt még, magasabb polcra, szinte a csúcsra került a Gorillaz, már csak az volt a kérdés, hogy hová lehet innen még továbblépni. Eleinte úgy tűnt, hogy sehová, mert 2012 környékén a két agytröszt összeveszett… De pár évvel később látványosan kibékültek, s innentől kezdve már az izgatott mindenkit, hogy kik lesznek a sztárvendégek, a projekt egyik legnagyobb erénye ugyanis éppen az, hogy olyanok szerepelnek a Gorillaz-albumokon, akik más esetben legfeljebb egy Grammy-afterpartin futnak össze.

Ahogy a korábbi albumoknál, páran most is visszautasították a felkérést, például Sade és Morrissey, de így is szinte hemzseg az album a neves közreműködőktől, szerepet kapott Noel Gallagher, Graham Coxon, Jean-Michel Jarre, Grace Jones, Danny Brown, Mavis Staples, Benjamin Clementine, de még a Zsivány Egyes birodalmi genyája, Ben Mendelsohn is.

Azt gondolnánk, hogy ilyen felállással nem is lehet hibázni, de sajnos a Humanz a Gorillaz eddigi leggyengébb munkája lett. Annyira azért így sem rossz, sőt, bővelkedik jó pár izgalmas pillanatban, de az összképen egy kicsit érződik, amit Albarn egy interjúban kotyogott el: a lineuppal tinédzser lányának akart imponálni. Mert különben a fene sem érti, hogy például minek volt szükség több dalban is autotune-ra, főleg a Gorillazzal immár triplázó De La Soul esetében, hiszen az ilyen dalokra találták ki a léptetőgombot. Igazából csak a lemez zárószáma, a Jehnny Beth énekelte We Got The Power emelkedik ki a középszerből egy olyan lemezen, ami leginkább azt üzeni, hogy az amerikai elnökválasztással ugyan a feje tetejére állt a világ, de mi inkább bulizzunk egy jót.

Kicsit sovány mondanivaló egy olyan művésztől, aki eddig futószalagon szállította a magas színvonalat, de szinte biztosra vehető, hogy ez csak rövid kisiklás.

Warner, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.