Koncert

Anna Nyetrebko Budapesten

Zene

Mert miért mondanánk Netrebkót, ha egyszer orosz, és ő maga is Nyetrebkónak ejti a nevét? Putyint sem mondjuk Putinnak. De nem a név a lényeg, hanem az öröm, hogy a Müpa színpadán – ahol már nehéz olyan világsztárt mondani, aki nem járt – most ő is megjelent. Dalesttel persze, mert operát nem tudnánk megfizetni, pedig ő ízig-vérig operaénekes. Hogy mennyire az, azt viszont egyetlen áriából is érezni lehetett: olyan ösztönös drámai érzékkel rendelkezik, hogy a hallgatót azonnal nyakig meríti az egész operába. És milyen hangon! Mindjárt az első számával (ária az Adriana Le­couvreurből) nem egyszerűen megnyugtatott, hogy a hangja valóban olyan, amilyennek a felvételeken és a közvetítésekben halljuk, és élvezettel átengedhetjük magunkat ennek a természeti jelenségnek. Anna Nyetrebko alkalmasint az egész Hősök terét be tudná énekelni; a hangja nagy, telt, bársonyos, hihetetlenül változatos, erős, de sosem agresszív, és minden regiszterben gyönyörűen zeng. Nyetrebkót sosem a kifinomult ízléséért szerettük – a műsor-összeállítás sem ezt mutatta –, hanem a mindent elsöprő spontaneitásáért, az ösztönös nőiségéért és a magával ragadó drámaiságáért. Az ezredszerre énekelt darabokban is maradéktalanul őszinte, azzal együtt, hogy egy dal­est minden másodperce ki van számítva és a dívakellékek is mind megvannak, a szüneti átöltözéstől a ráadásként énekelt Csárdáskirálynő-részlethez járó mezítlábas pörgésig és a (második) férjével énekelt duettek koreográfiájáig. Férje, az azerbajdzsáni Yusif Eyvazov nem Nyetrebkóval kezdte a pályafutását, hangja is van (tenor) – bár bizonyos magasságokban már erősen feszített –, de a karriernek nyilván jót tesz ez a kötődés. Biztosan elfogadja, hogy Nyetrebkót sosem fogja megközelíteni, így aztán itt sem vesztegetünk rá több szót, hanem Anna dicsőségét zengjük. Az öt csillag is neki szól.

Müpa, szeptember 29.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.