Koncert

Anna Nyetrebko Budapesten

Zene

Mert miért mondanánk Netrebkót, ha egyszer orosz, és ő maga is Nyetrebkónak ejti a nevét? Putyint sem mondjuk Putinnak. De nem a név a lényeg, hanem az öröm, hogy a Müpa színpadán – ahol már nehéz olyan világsztárt mondani, aki nem járt – most ő is megjelent. Dalesttel persze, mert operát nem tudnánk megfizetni, pedig ő ízig-vérig operaénekes. Hogy mennyire az, azt viszont egyetlen áriából is érezni lehetett: olyan ösztönös drámai érzékkel rendelkezik, hogy a hallgatót azonnal nyakig meríti az egész operába. És milyen hangon! Mindjárt az első számával (ária az Adriana Le­couvreurből) nem egyszerűen megnyugtatott, hogy a hangja valóban olyan, amilyennek a felvételeken és a közvetítésekben halljuk, és élvezettel átengedhetjük magunkat ennek a természeti jelenségnek. Anna Nyetrebko alkalmasint az egész Hősök terét be tudná énekelni; a hangja nagy, telt, bársonyos, hihetetlenül változatos, erős, de sosem agresszív, és minden regiszterben gyönyörűen zeng. Nyetrebkót sosem a kifinomult ízléséért szerettük – a műsor-összeállítás sem ezt mutatta –, hanem a mindent elsöprő spontaneitásáért, az ösztönös nőiségéért és a magával ragadó drámaiságáért. Az ezredszerre énekelt darabokban is maradéktalanul őszinte, azzal együtt, hogy egy dal­est minden másodperce ki van számítva és a dívakellékek is mind megvannak, a szüneti átöltözéstől a ráadásként énekelt Csárdáskirálynő-részlethez járó mezítlábas pörgésig és a (második) férjével énekelt duettek koreográfiájáig. Férje, az azerbajdzsáni Yusif Eyvazov nem Nyetrebkóval kezdte a pályafutását, hangja is van (tenor) – bár bizonyos magasságokban már erősen feszített –, de a karriernek nyilván jót tesz ez a kötődés. Biztosan elfogadja, hogy Nyetrebkót sosem fogja megközelíteni, így aztán itt sem vesztegetünk rá több szót, hanem Anna dicsőségét zengjük. Az öt csillag is neki szól.

Müpa, szeptember 29.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.