Át a 110. utcán - Ridley Scott: Amerikai gengszter (Film)

  • - köves -
  • 2008. január 17.

Zene

Vietnamban nincsen drogprobléma. Nincs hát, jut mindenkinek - állította búcsúbeszédében a Jó reggelt, Vietnam! pergő nyelvű hadi dj-je. A lemezlovast látszik igazolni Frank Lucas karriertörténete is: a kérdéses úriembert a jó minőségű vietnami heroin tette naggyá, és valami hasonlóban utazik Ridley Scott mozija is, amely minden kegyetlenkedésével együtt is igen előnyös színben ábrázolja a vietnami háborúból hasznot húzó harlemi kiskirályt. Persze miért is ábrázolná másmilyennek; Scott filmje egy újabb szál piros szegfű az ismeretlen hollywoodi gengszter sírján: őneki adja meg a végtisztességet az Amerikai gengszter is.

Vietnamban nincsen drogprobléma. Nincs hát, jut mindenkinek - állította búcsúbeszédében a Jó reggelt, Vietnam! pergő nyelvű hadi dj-je. A lemezlovast látszik igazolni Frank Lucas karriertörténete is: a kérdéses úriembert a jó minőségű vietnami heroin tette naggyá, és valami hasonlóban utazik Ridley Scott mozija is, amely minden kegyetlenkedésével együtt is igen előnyös színben ábrázolja a vietnami háborúból hasznot húzó harlemi kiskirályt. Persze miért is ábrázolná másmilyennek; Scott filmje egy újabb szál piros szegfű az ismeretlen hollywoodi gengszter sírján: őneki adja meg a végtisztességet az Amerikai gengszter is. Persze nagyon is szeretnék elhitetni, hogy a harlemi gengsztervezetés egy eleddig feltérképezetlen szeglete a New York-i családtörténeteknek, és mint ilyen, merő újdonság az átvilágítása. Mégiscsak szép igazságtétel a filmtől, hogy ennek épp az ellenkezőjét bizonyítja; valami olyasmit, hogy celluloidgengszter és celluloidgengszter között nincs különbség. A feketék lakta Harlem keresztapja ugyanúgy a birodalomátalakításba és a szakmai ártalomként jelentkező paranoiába bukik bele, mint ahogy azt a Little Italy vagy a Chinatown sokszor megcsodált hatalmasai tették. De ezzel némileg előreszaladtunk a történetben, ami - mármint az előreszaladás - ismeretlen fogalom a film számára. A tempó Lucas időszámításához igazodik, eszerint tehát az életrajz minden fejezetével el kell számolni. Onnan, hogy a főnököt kísérgető sofőr miként kerül ki győztesen az utódlási harcokból, odáig, hogy hangosan kattan a bilincs a keresztapai csuklón. Közben egy másik történetet, a kenőpénzekből nem kérő nyomozóét is végig kell mesélnie Scottnak; ő lesz az, aki a kérdéses karperecet rákattintja a második óra végén Lucas csuklójára. Addig meg, mert ilyen az élet, az egyiknek sikerül, a másiknak nem: a gengszter nősül, és szépségkirálynőt vesz el, a zsarutól meg elperli a gyereket az exnej. Scott filmje olyan demokratikus, mint egy választási szópárbaj az M1-en, a rendező aggályosan ügyel arra, hogy mindkét fél egyenlő műsoridőben részesüljön. Az esélyegyenlőségesdinek két fél film lett a vége: egy fél a fekete Keresztapáról, és egy másik a zsidó Serpicóról. Mint Spielberg a Münchenben, Scott is a hetvenes évek stíljét majmolja, készen kapott filmes valóságok és köztiszteletben álló karakterek újrateremtésén fáradozik. Meg abban, hogy rendezői örökkévalóságát leboltolja. Ez megy most is, de csak nem akar neki összejönni. Ha egyáltalán jelent ez valamit, a nagy erőlködés közepette mégiscsak filmszerű valami született: egy jelentősnek ugyan jelentéktelen, de egy percig sem unalmas rabló- és pandúrportré.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.