Át a 110. utcán - Ridley Scott: Amerikai gengszter (Film)

  • - köves -
  • 2008. január 17.

Zene

Vietnamban nincsen drogprobléma. Nincs hát, jut mindenkinek - állította búcsúbeszédében a Jó reggelt, Vietnam! pergő nyelvű hadi dj-je. A lemezlovast látszik igazolni Frank Lucas karriertörténete is: a kérdéses úriembert a jó minőségű vietnami heroin tette naggyá, és valami hasonlóban utazik Ridley Scott mozija is, amely minden kegyetlenkedésével együtt is igen előnyös színben ábrázolja a vietnami háborúból hasznot húzó harlemi kiskirályt. Persze miért is ábrázolná másmilyennek; Scott filmje egy újabb szál piros szegfű az ismeretlen hollywoodi gengszter sírján: őneki adja meg a végtisztességet az Amerikai gengszter is.

Vietnamban nincsen drogprobléma. Nincs hát, jut mindenkinek - állította búcsúbeszédében a Jó reggelt, Vietnam! pergő nyelvű hadi dj-je. A lemezlovast látszik igazolni Frank Lucas karriertörténete is: a kérdéses úriembert a jó minőségű vietnami heroin tette naggyá, és valami hasonlóban utazik Ridley Scott mozija is, amely minden kegyetlenkedésével együtt is igen előnyös színben ábrázolja a vietnami háborúból hasznot húzó harlemi kiskirályt. Persze miért is ábrázolná másmilyennek; Scott filmje egy újabb szál piros szegfű az ismeretlen hollywoodi gengszter sírján: őneki adja meg a végtisztességet az Amerikai gengszter is. Persze nagyon is szeretnék elhitetni, hogy a harlemi gengsztervezetés egy eleddig feltérképezetlen szeglete a New York-i családtörténeteknek, és mint ilyen, merő újdonság az átvilágítása. Mégiscsak szép igazságtétel a filmtől, hogy ennek épp az ellenkezőjét bizonyítja; valami olyasmit, hogy celluloidgengszter és celluloidgengszter között nincs különbség. A feketék lakta Harlem keresztapja ugyanúgy a birodalomátalakításba és a szakmai ártalomként jelentkező paranoiába bukik bele, mint ahogy azt a Little Italy vagy a Chinatown sokszor megcsodált hatalmasai tették. De ezzel némileg előreszaladtunk a történetben, ami - mármint az előreszaladás - ismeretlen fogalom a film számára. A tempó Lucas időszámításához igazodik, eszerint tehát az életrajz minden fejezetével el kell számolni. Onnan, hogy a főnököt kísérgető sofőr miként kerül ki győztesen az utódlási harcokból, odáig, hogy hangosan kattan a bilincs a keresztapai csuklón. Közben egy másik történetet, a kenőpénzekből nem kérő nyomozóét is végig kell mesélnie Scottnak; ő lesz az, aki a kérdéses karperecet rákattintja a második óra végén Lucas csuklójára. Addig meg, mert ilyen az élet, az egyiknek sikerül, a másiknak nem: a gengszter nősül, és szépségkirálynőt vesz el, a zsarutól meg elperli a gyereket az exnej. Scott filmje olyan demokratikus, mint egy választási szópárbaj az M1-en, a rendező aggályosan ügyel arra, hogy mindkét fél egyenlő műsoridőben részesüljön. Az esélyegyenlőségesdinek két fél film lett a vége: egy fél a fekete Keresztapáról, és egy másik a zsidó Serpicóról. Mint Spielberg a Münchenben, Scott is a hetvenes évek stíljét majmolja, készen kapott filmes valóságok és köztiszteletben álló karakterek újrateremtésén fáradozik. Meg abban, hogy rendezői örökkévalóságát leboltolja. Ez megy most is, de csak nem akar neki összejönni. Ha egyáltalán jelent ez valamit, a nagy erőlködés közepette mégiscsak filmszerű valami született: egy jelentősnek ugyan jelentéktelen, de egy percig sem unalmas rabló- és pandúrportré.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.