Át a 110. utcán - Ridley Scott: Amerikai gengszter (Film)

  • - köves -
  • 2008. január 17.

Zene

Vietnamban nincsen drogprobléma. Nincs hát, jut mindenkinek - állította búcsúbeszédében a Jó reggelt, Vietnam! pergő nyelvű hadi dj-je. A lemezlovast látszik igazolni Frank Lucas karriertörténete is: a kérdéses úriembert a jó minőségű vietnami heroin tette naggyá, és valami hasonlóban utazik Ridley Scott mozija is, amely minden kegyetlenkedésével együtt is igen előnyös színben ábrázolja a vietnami háborúból hasznot húzó harlemi kiskirályt. Persze miért is ábrázolná másmilyennek; Scott filmje egy újabb szál piros szegfű az ismeretlen hollywoodi gengszter sírján: őneki adja meg a végtisztességet az Amerikai gengszter is.

Vietnamban nincsen drogprobléma. Nincs hát, jut mindenkinek - állította búcsúbeszédében a Jó reggelt, Vietnam! pergő nyelvű hadi dj-je. A lemezlovast látszik igazolni Frank Lucas karriertörténete is: a kérdéses úriembert a jó minőségű vietnami heroin tette naggyá, és valami hasonlóban utazik Ridley Scott mozija is, amely minden kegyetlenkedésével együtt is igen előnyös színben ábrázolja a vietnami háborúból hasznot húzó harlemi kiskirályt. Persze miért is ábrázolná másmilyennek; Scott filmje egy újabb szál piros szegfű az ismeretlen hollywoodi gengszter sírján: őneki adja meg a végtisztességet az Amerikai gengszter is. Persze nagyon is szeretnék elhitetni, hogy a harlemi gengsztervezetés egy eleddig feltérképezetlen szeglete a New York-i családtörténeteknek, és mint ilyen, merő újdonság az átvilágítása. Mégiscsak szép igazságtétel a filmtől, hogy ennek épp az ellenkezőjét bizonyítja; valami olyasmit, hogy celluloidgengszter és celluloidgengszter között nincs különbség. A feketék lakta Harlem keresztapja ugyanúgy a birodalomátalakításba és a szakmai ártalomként jelentkező paranoiába bukik bele, mint ahogy azt a Little Italy vagy a Chinatown sokszor megcsodált hatalmasai tették. De ezzel némileg előreszaladtunk a történetben, ami - mármint az előreszaladás - ismeretlen fogalom a film számára. A tempó Lucas időszámításához igazodik, eszerint tehát az életrajz minden fejezetével el kell számolni. Onnan, hogy a főnököt kísérgető sofőr miként kerül ki győztesen az utódlási harcokból, odáig, hogy hangosan kattan a bilincs a keresztapai csuklón. Közben egy másik történetet, a kenőpénzekből nem kérő nyomozóét is végig kell mesélnie Scottnak; ő lesz az, aki a kérdéses karperecet rákattintja a második óra végén Lucas csuklójára. Addig meg, mert ilyen az élet, az egyiknek sikerül, a másiknak nem: a gengszter nősül, és szépségkirálynőt vesz el, a zsarutól meg elperli a gyereket az exnej. Scott filmje olyan demokratikus, mint egy választási szópárbaj az M1-en, a rendező aggályosan ügyel arra, hogy mindkét fél egyenlő műsoridőben részesüljön. Az esélyegyenlőségesdinek két fél film lett a vége: egy fél a fekete Keresztapáról, és egy másik a zsidó Serpicóról. Mint Spielberg a Münchenben, Scott is a hetvenes évek stíljét majmolja, készen kapott filmes valóságok és köztiszteletben álló karakterek újrateremtésén fáradozik. Meg abban, hogy rendezői örökkévalóságát leboltolja. Ez megy most is, de csak nem akar neki összejönni. Ha egyáltalán jelent ez valamit, a nagy erőlködés közepette mégiscsak filmszerű valami született: egy jelentősnek ugyan jelentéktelen, de egy percig sem unalmas rabló- és pandúrportré.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.