mi a kotta?

Az erős és a gyenge

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/43. hétre

„Teljesüljön az, ami elhatároztatott. Higgyenek ők is és nevessenek saját szenvedélyeiken, hiszen az, amit ők szenvedélynek neveznek, valójában nem lelki energia, hanem csak a lélek és a külvilág közötti súrlódás. De a legfőbb, hogy higgyenek magukban. Legyenek gyámoltalanok akár a gyermekek, mivel a gyengeség nagy, az erő pedig hitvány. Mikor az ember születik, gyenge és rugalmas, mikor haldoklik, erős és kemény. Mikor a fa nő gyenge és rugalmas, mikor száraz és merev, haldoklik. A keménység és az erő a halál kísérői, a rugalmasság és a gyengeség a lét frissességét fejezik ki, ezért nem győzhet az, ami megszilárdult.”

Így imádkozik Andrej Tarkovszkij filmjében Sztalker az íróért és a professzorért. A nevezetes idézet akár a Danubia Zenekar pénteki koncertjén is eszünkbe juthat, amelynek műsora az orosz filmrendező köré íródott, aki Vivaldit és Rachmaninovot is fontos pillanatokban idézte meg filmjeiben. De felcsendül egy modern finn zeneszerző, Kaija Saariaho vonós­zenekari darabja is, amelyet a rendező apja, a költő Arszenyij Tarkovszkij versei ihlettek. Az együttest Maxim Rysanov vezényli, a barokk versenymű szólistája Pusker Júlia hegedűművész lesz (Zeneakadémia, október 25., fél nyolc).

Bármily furcsa lesz a nagyszerű baritont, Erwin Schrottot egy olyan aprócska helyszínen hallani, mint az Eiffel Műhelyház, az áriaesten természetesen szerepel az ő specialistása, Mozart is, utána pedig Liszt-dalok jönnek (október 25., hét óra). Másnap két ragyogó szólista lép fel a MÁV Zenekar koncertjén: Abouzahra Amira hegedűs még nincs húsz­éves, és a szenzációs Fejérvári Zoltán zongoraművésszel együtt adja elő Mendelssohn fiatalkori kettősversenyét. A szünet után Christoph Eschenbach német dirigens Mahler egykor Budapesten bemutatott – és elsőre megbukott – 1. Titán”szimfóniájával vezeti le a koncertet (Zeneakadémia, október 26., hét óra). A héten pedig Fischer Ádám születésnapját is megünnepelhetjük magával a karmesterrel: a koncert Haydn-szimfóniával kezdődik, de aztán Richard Strauss után rákanyarodunk Wagnerre, ami a Müpa közönségének közel sem lesz újdonság (október 26. fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.