mi a kotta?

Az ínyenc gyászmiséje

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/44. hétre

„Édes Istenem, íme, befejeztem ezt a szegény kis misét. Vajon szent muzsika, amit írtam, vagy az ördögé? Én az opera buffára születtem, ahogy bizonyára tudják. Egy kis tudomány, egy kis szív, ennyi az egész. Legyen áldott, és engedjenek be a paradicsomba” – sóhajtozott egy levelében Gioachino Rossini, a könnyed vígoperák mestere, aki harmincas évei elején visszavonult, s utána többször görnyedt finoman elkészített szarvasgomba, mint az ötvonalas papír fölé. Nem tartotta magát különösebben vallásosnak, de nem is tagadta a mennyeket: „nyugdíjazása” után néhány egyházi művet komponált. Amikor meghalt, Giuseppe Verdi ötletére összedugta a fejét tizenhárom itáliai zeneszerző, hogy misét írjanak példaképük emlékére. A Messa per Rossini elkészült, de nem adták elő ilyen-olyan viták és összezörrenések miatt. David Rosen, az olasz opera világhírű tudósa 1970-ben rekonstruálta a művet, de azóta is csak néhányszor került műsorra. Most Nánási Henrik vezényletével, a Magyar Rádió Zenei Együtteseinek előadásában kerül sor az első magyarországi bemutatóra. A szólókat Celeng Mária, Láng Dorottya, Giorgio Berrugi, Mihai Damian és Liang Li énekli (Müpa, november 1., fél nyolc). De ha a Messa per Rossini előadásából nem is lett semmi a maga korában, Verdi a maga komponálta Libera me tétel anyagát újrafelhasználta a későbbi Requiemben. A hatalmas lélegzetű, operai kompozíció azóta sem tud kimenni a divatból, mindenszentek másnapján pedig az Operaházban halljuk Brassói-Jőrös Andrea, Szántó Andrea, Kovácsházi István és Cser Krisztián énekesektől, Dobszay Péter vezényletével. A gyászmisét rendhagyó módon jelmezekkel, tánccal és animációval láthatja az Ybl-palota közönsége (november 2., 3. és 15., hét óra; november 10., délelőtt tizenegy óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."