Koncert

Az ő korában

Plácido Domingo a Sportarénában

Zene

Külön kormányhatározat, kényszerű helyszínváltoztatás, sűrű zivatar és érdemi tumultus is megelőzte Plácido Domingo idei második budapesti föllépését, s ha ehhez még hozzátesszük az ismert tényt, miszerint a nagy énekes immár 75 esztendős, igazán nem túlzás megkockáztatni a kijelentést: balul is sikerülhetett volna a Sportarénába átköltöztetett ingyenes koncert.

Azonban nem így történt, s ennek, ha nem is egyetlen, de elsődleges oka mégiscsak Domingo személyiségének és hírnevének egyesített varázsa. Persze személyiség és hírnév megkülönböztetése itt jobbára csak formális, hiszen Domingo egy a múltjával, mi több, a legendájával is. Nem egyszerűen „világhírű tenor”, ahogyan a kissé indiszponált műsorközlő, Varga Edit emlegette az immár évek óta baritonként fellépő művészt, hanem az operaénekes, egy művészi kifejezésmód legismertebb élő – és hozzá máig aktív – képviselője.

Aki ráadásul igen jó formában volt ezen az estén, s így aztán újra sikerrel mutatta fel több ezer ember számára művészetének és személyiségének két tán legjellegzetesebb ismertetőjegyét: a létezés lovagi, ha tetszik, arisztokratikus magaslatát és a kapcsolatkeresés örök késztetését. A rendezők által oly sokszor álszent nyárspolgárnak, sőt szimpla baromnak beállított idősebb Germont (Verdi: Traviata) Domingo megformálásában előkelő és értékes ember: fiát hazahívó áriája egy úr tartottan érzelmes és őszinte megszólalása. A Violettával közös kettősben pedig a maga apai érdekeit kényszerűen előtérbe helyező Domingo egy pillanatra sem tévesztette szem elől partnerét-áldozatát, a német Micaëla Oestét. Ugyanez az extra figyelem, az együttműködést gesztusok sorával megerősítő előzékenység jellemezte azután a koncert mindahány kettősét, de éppígy azt a néhány percet is, amikor Domingo karmesteri pálcával a kezében segítette az ifjú Váradi Gyulát az ismert és népszerű elsőhegedűsi jutalomjáték, a Meditáció (Massenet: Thais) formás megszólaltatásában.

Domingóék teljes műsort adtak, tehát az operarészletek után menetrend szerint következtek a musical-, az operett- és a – Domingo szívének kedves – zarzuelarészletek. Kiderülhetett, hogy a nagy énekes egész jó kis Danilo (A víg özvegyből), hogy még táncolni sem restell, s persze kiderült az is, hogy a Hunyadi László nyitánya roppant idegenül hat az operett- és a zarzuelablokkok között. (Domingo állandó kísérőkarmestere, a jelentékenynek aligha nevezhető Eugene Kohn amúgy becsülettel megküzdött Erkel nyitányával.) És természetesen jöttek a ráadások, Pasztircsák Polinával közösen még a magyarul felhangzó Csárdáskirálynő-kettős, az Emlékszel még is sorra került: persze mókás kiejtéssel, de hát az kit érdekelt!

Vészesen közel az éjfélhez, a budapesti közönség még egyszer hálásan ünnepelhette Plácido Domingót. Nem azt tapsoltuk, hogy még képes ébren maradni ilyen késői órán az ő korában. Az ünneplés sokkal inkább annak szólt, hogy mi még itt élhetünk – az ő korában.

Papp László Sportaréna, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.