bábszínház - JOSEPH HAYDN AKI HÛTLEN, PÓRUL JÁR

  • Sisso
  • 2010. március 4.

Zene

című operájából készített azonos című marionettbábos előadást a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház. Megosztott figyelmet igénylő, beavató jellegű, igen öszszetett előadás.
címû operájából készített azonos címû marionettbábos elõadást a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház. Megosztott figyelmet igénylõ, beavató jellegû, igen öszszetett elõadás. Nyolcéves kor alatti gyerekkel megnézni veszélyes, mert folyamatosan faggatózik a kiskorú. "Á, szóval ez az opera? Haydn abban a korban élt, amikor még csak hercegek hallgattak zenét? Nem veszünk mi is otthonra ilyen kis színházat?" - és így tovább.

Elsõsorban a jobb oldalon elhelyezett marionettszínház kis játéktere lenyûgözõ. Ilyen pompázatos lehetett az Esterházy Fényes Miklós által épített magyar Versailles-ban, azaz Eszterházán, a pazar operaszínház mellett 1773-ban megnyitott "modern" bábszínház, ahová Haydn nem éppen ezt, de néhány másik operáját eleve komponálta. A páholyban ül a kommentelõ báb, Mária Terézia, lent vezényel a marionett Haydn a félig festett, miniatûr zenekarban, és itt zajlik a fõ játék, mindenféle trükkös (forgószínpados, háttérmozgatós, átváltozó bábos) megoldásokkal. Orosz Klaudia tökéletes, groteszk mozgású, vezetõpálcás marionettjeit Török Ágnes és Szívós Károly mesteri párosa kelti életre, miközben a nézõkkel élvezik a vígjátéki szituációkat, amelyek persze a házasság, a társadalmi státus és a cselvetés körül bonyolódnak.

A színpad másik oldala nehézkesebb, ott az énekesek ülnek, hasonló jelmezben, mint a bábok, és megkettõzik az elõadást, ami a rendezõ Novák Péter jellemzõen agyafúrt ötlete. A Liszt Ferenc Zenemûvészeti Egyetem opera szakos hallgatóinak hangja üdítõ, néha belépnek a másik térbe, öltöztetik apró alteregóikat, egymás közti játékuk viszont nem hibátlan. Az egész felett lebeg még egy vászon, ahol a színpadon zajló esemény televíziós bábfilmként is élvezhetõ. Az elõadás nem újítja meg olyan módon a gyerekszínházi hagyományokat, mint sok elõdje itt, de a maga fülledt eklektikájával különleges szín az amúgy sem unalmas repertoárban.

Kolibri Színház, február 23.

****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.