bábszínház - JOSEPH HAYDN AKI HÛTLEN, PÓRUL JÁR

  • Sisso
  • 2010. március 4.

Zene

című operájából készített azonos című marionettbábos előadást a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház. Megosztott figyelmet igénylő, beavató jellegű, igen öszszetett előadás.
címû operájából készített azonos címû marionettbábos elõadást a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház. Megosztott figyelmet igénylõ, beavató jellegû, igen öszszetett elõadás. Nyolcéves kor alatti gyerekkel megnézni veszélyes, mert folyamatosan faggatózik a kiskorú. "Á, szóval ez az opera? Haydn abban a korban élt, amikor még csak hercegek hallgattak zenét? Nem veszünk mi is otthonra ilyen kis színházat?" - és így tovább.

Elsõsorban a jobb oldalon elhelyezett marionettszínház kis játéktere lenyûgözõ. Ilyen pompázatos lehetett az Esterházy Fényes Miklós által épített magyar Versailles-ban, azaz Eszterházán, a pazar operaszínház mellett 1773-ban megnyitott "modern" bábszínház, ahová Haydn nem éppen ezt, de néhány másik operáját eleve komponálta. A páholyban ül a kommentelõ báb, Mária Terézia, lent vezényel a marionett Haydn a félig festett, miniatûr zenekarban, és itt zajlik a fõ játék, mindenféle trükkös (forgószínpados, háttérmozgatós, átváltozó bábos) megoldásokkal. Orosz Klaudia tökéletes, groteszk mozgású, vezetõpálcás marionettjeit Török Ágnes és Szívós Károly mesteri párosa kelti életre, miközben a nézõkkel élvezik a vígjátéki szituációkat, amelyek persze a házasság, a társadalmi státus és a cselvetés körül bonyolódnak.

A színpad másik oldala nehézkesebb, ott az énekesek ülnek, hasonló jelmezben, mint a bábok, és megkettõzik az elõadást, ami a rendezõ Novák Péter jellemzõen agyafúrt ötlete. A Liszt Ferenc Zenemûvészeti Egyetem opera szakos hallgatóinak hangja üdítõ, néha belépnek a másik térbe, öltöztetik apró alteregóikat, egymás közti játékuk viszont nem hibátlan. Az egész felett lebeg még egy vászon, ahol a színpadon zajló esemény televíziós bábfilmként is élvezhetõ. Az elõadás nem újítja meg olyan módon a gyerekszínházi hagyományokat, mint sok elõdje itt, de a maga fülledt eklektikájával különleges szín az amúgy sem unalmas repertoárban.

Kolibri Színház, február 23.

****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."