bábszínház - JOSEPH HAYDN AKI HÛTLEN, PÓRUL JÁR

  • Sisso
  • 2010. március 4.

Zene

című operájából készített azonos című marionettbábos előadást a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház. Megosztott figyelmet igénylő, beavató jellegű, igen öszszetett előadás.
címû operájából készített azonos címû marionettbábos elõadást a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház. Megosztott figyelmet igénylõ, beavató jellegû, igen öszszetett elõadás. Nyolcéves kor alatti gyerekkel megnézni veszélyes, mert folyamatosan faggatózik a kiskorú. "Á, szóval ez az opera? Haydn abban a korban élt, amikor még csak hercegek hallgattak zenét? Nem veszünk mi is otthonra ilyen kis színházat?" - és így tovább.

Elsõsorban a jobb oldalon elhelyezett marionettszínház kis játéktere lenyûgözõ. Ilyen pompázatos lehetett az Esterházy Fényes Miklós által épített magyar Versailles-ban, azaz Eszterházán, a pazar operaszínház mellett 1773-ban megnyitott "modern" bábszínház, ahová Haydn nem éppen ezt, de néhány másik operáját eleve komponálta. A páholyban ül a kommentelõ báb, Mária Terézia, lent vezényel a marionett Haydn a félig festett, miniatûr zenekarban, és itt zajlik a fõ játék, mindenféle trükkös (forgószínpados, háttérmozgatós, átváltozó bábos) megoldásokkal. Orosz Klaudia tökéletes, groteszk mozgású, vezetõpálcás marionettjeit Török Ágnes és Szívós Károly mesteri párosa kelti életre, miközben a nézõkkel élvezik a vígjátéki szituációkat, amelyek persze a házasság, a társadalmi státus és a cselvetés körül bonyolódnak.

A színpad másik oldala nehézkesebb, ott az énekesek ülnek, hasonló jelmezben, mint a bábok, és megkettõzik az elõadást, ami a rendezõ Novák Péter jellemzõen agyafúrt ötlete. A Liszt Ferenc Zenemûvészeti Egyetem opera szakos hallgatóinak hangja üdítõ, néha belépnek a másik térbe, öltöztetik apró alteregóikat, egymás közti játékuk viszont nem hibátlan. Az egész felett lebeg még egy vászon, ahol a színpadon zajló esemény televíziós bábfilmként is élvezhetõ. Az elõadás nem újítja meg olyan módon a gyerekszínházi hagyományokat, mint sok elõdje itt, de a maga fülledt eklektikájával különleges szín az amúgy sem unalmas repertoárban.

Kolibri Színház, február 23.

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.