balett - LES BALLETS TROCKADERO DE MONTE CARLO

Zene

Mit szépítsük, hazánkban nagyjából mindmáig Ihos József Kató nénije vagy jobb (?) esetben az Irigy Hónaljmirigy egy-egy rusztikusan ordenáré produkciója képviseli a nagy nyilvánosság előtt a női ruhát öltő, s abban páváskodó férfi örökkön karneváli transzvesztitahumorát. Hogy létezik e kényes, sőt sikamlós műfajnak szofisztikáltabb és egyszersmind szórakoztatóbb megvalósulása, azt persze eddig is tudhattuk, ám a neve dacára valójában amerikai balettegyüttes által elért színvonalról eddig sejtelmünk sem lehetett.
Mit szépítsük, hazánkban nagyjából mindmáig Ihos József Kató nénije vagy jobb (?) esetben az Irigy Hónaljmirigy egy-egy rusztikusan ordenáré produkciója képviseli a nagy nyilvánosság elõtt a nõi ruhát öltõ, s abban páváskodó férfi örökkön karneváli transzvesztitahumorát. Hogy létezik e kényes, sõt sikamlós mûfajnak szofisztikáltabb és egyszersmind szórakoztatóbb megvalósulása, azt persze eddig is tudhattuk, ám a neve dacára valójában amerikai balettegyüttes által elért színvonalról eddig sejtelmünk sem lehetett. Az 1974-ben alapított társulat tütübe öltözött tagjai ugyanis Budapestre elhozott mûsorukkal a balett egész világát és szinte teljes történetét emelik át a szeretetteljes iróniától a harsány paródiáig terjedõ travesztia regiszterébe. Kijut itt a jóból a klasszikus orosz balett tradíciójának és a Hattyúk tavának csakúgy, mint Balanchine koreográfusi zsenijének vagy épp Michael Flatley ír táncrevüjének. Az álneveikkel is a mûvészeti ág modorosságait csipkedõ táncosok (élükön a Várnában a mûanyag Rossz Ízlés-medált elnyerõ Ida Nevasaynevával) a színpadra billegtetik az idõsödõ, szemüveges balerinát, a tapsért és virágcsokorért rivalizáló táncos álompárt, a klasszikus balett komikumig esztétizált nemi szerepeit, a táncos történetmesélés, a konvencionális szóló- és csoportos táncok ezernyi elmozgatásra érdemes, élményszerûen karikírozható mozzanatát. Háromrészes produkciójuk során még a triviális poénok megtáncoltatásától sem tartózkodnak, és a Szeszélyes évszakokon edzett közönségnek akár még egy-egy Antal-Kudlik-féle gaget is emlékezetébe idézhetnek a látottak, azonban a kivitelezés nívója jó elõre érvénytelenít minden esetleges fenntartást. A hímbalerinák ugyanis a humor szakavatott mestereiként sem feledkeznek meg arról a gyönyörködtetésrõl, ami a balett mindahány manírját századok óta oly könnyû szívvel megbocsáthatóvá teszi.

MûPa Fesztiválszínház, április 23.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.