balett - LES BALLETS TROCKADERO DE MONTE CARLO

Zene

Mit szépítsük, hazánkban nagyjából mindmáig Ihos József Kató nénije vagy jobb (?) esetben az Irigy Hónaljmirigy egy-egy rusztikusan ordenáré produkciója képviseli a nagy nyilvánosság előtt a női ruhát öltő, s abban páváskodó férfi örökkön karneváli transzvesztitahumorát. Hogy létezik e kényes, sőt sikamlós műfajnak szofisztikáltabb és egyszersmind szórakoztatóbb megvalósulása, azt persze eddig is tudhattuk, ám a neve dacára valójában amerikai balettegyüttes által elért színvonalról eddig sejtelmünk sem lehetett.
Mit szépítsük, hazánkban nagyjából mindmáig Ihos József Kató nénije vagy jobb (?) esetben az Irigy Hónaljmirigy egy-egy rusztikusan ordenáré produkciója képviseli a nagy nyilvánosság elõtt a nõi ruhát öltõ, s abban páváskodó férfi örökkön karneváli transzvesztitahumorát. Hogy létezik e kényes, sõt sikamlós mûfajnak szofisztikáltabb és egyszersmind szórakoztatóbb megvalósulása, azt persze eddig is tudhattuk, ám a neve dacára valójában amerikai balettegyüttes által elért színvonalról eddig sejtelmünk sem lehetett. Az 1974-ben alapított társulat tütübe öltözött tagjai ugyanis Budapestre elhozott mûsorukkal a balett egész világát és szinte teljes történetét emelik át a szeretetteljes iróniától a harsány paródiáig terjedõ travesztia regiszterébe. Kijut itt a jóból a klasszikus orosz balett tradíciójának és a Hattyúk tavának csakúgy, mint Balanchine koreográfusi zsenijének vagy épp Michael Flatley ír táncrevüjének. Az álneveikkel is a mûvészeti ág modorosságait csipkedõ táncosok (élükön a Várnában a mûanyag Rossz Ízlés-medált elnyerõ Ida Nevasaynevával) a színpadra billegtetik az idõsödõ, szemüveges balerinát, a tapsért és virágcsokorért rivalizáló táncos álompárt, a klasszikus balett komikumig esztétizált nemi szerepeit, a táncos történetmesélés, a konvencionális szóló- és csoportos táncok ezernyi elmozgatásra érdemes, élményszerûen karikírozható mozzanatát. Háromrészes produkciójuk során még a triviális poénok megtáncoltatásától sem tartózkodnak, és a Szeszélyes évszakokon edzett közönségnek akár még egy-egy Antal-Kudlik-féle gaget is emlékezetébe idézhetnek a látottak, azonban a kivitelezés nívója jó elõre érvénytelenít minden esetleges fenntartást. A hímbalerinák ugyanis a humor szakavatott mestereiként sem feledkeznek meg arról a gyönyörködtetésrõl, ami a balett mindahány manírját századok óta oly könnyû szívvel megbocsáthatóvá teszi.

MûPa Fesztiválszínház, április 23.

*****

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.