balett - LES BALLETS TROCKADERO DE MONTE CARLO

Zene

Mit szépítsük, hazánkban nagyjából mindmáig Ihos József Kató nénije vagy jobb (?) esetben az Irigy Hónaljmirigy egy-egy rusztikusan ordenáré produkciója képviseli a nagy nyilvánosság előtt a női ruhát öltő, s abban páváskodó férfi örökkön karneváli transzvesztitahumorát. Hogy létezik e kényes, sőt sikamlós műfajnak szofisztikáltabb és egyszersmind szórakoztatóbb megvalósulása, azt persze eddig is tudhattuk, ám a neve dacára valójában amerikai balettegyüttes által elért színvonalról eddig sejtelmünk sem lehetett.
Mit szépítsük, hazánkban nagyjából mindmáig Ihos József Kató nénije vagy jobb (?) esetben az Irigy Hónaljmirigy egy-egy rusztikusan ordenáré produkciója képviseli a nagy nyilvánosság elõtt a nõi ruhát öltõ, s abban páváskodó férfi örökkön karneváli transzvesztitahumorát. Hogy létezik e kényes, sõt sikamlós mûfajnak szofisztikáltabb és egyszersmind szórakoztatóbb megvalósulása, azt persze eddig is tudhattuk, ám a neve dacára valójában amerikai balettegyüttes által elért színvonalról eddig sejtelmünk sem lehetett. Az 1974-ben alapított társulat tütübe öltözött tagjai ugyanis Budapestre elhozott mûsorukkal a balett egész világát és szinte teljes történetét emelik át a szeretetteljes iróniától a harsány paródiáig terjedõ travesztia regiszterébe. Kijut itt a jóból a klasszikus orosz balett tradíciójának és a Hattyúk tavának csakúgy, mint Balanchine koreográfusi zsenijének vagy épp Michael Flatley ír táncrevüjének. Az álneveikkel is a mûvészeti ág modorosságait csipkedõ táncosok (élükön a Várnában a mûanyag Rossz Ízlés-medált elnyerõ Ida Nevasaynevával) a színpadra billegtetik az idõsödõ, szemüveges balerinát, a tapsért és virágcsokorért rivalizáló táncos álompárt, a klasszikus balett komikumig esztétizált nemi szerepeit, a táncos történetmesélés, a konvencionális szóló- és csoportos táncok ezernyi elmozgatásra érdemes, élményszerûen karikírozható mozzanatát. Háromrészes produkciójuk során még a triviális poénok megtáncoltatásától sem tartózkodnak, és a Szeszélyes évszakokon edzett közönségnek akár még egy-egy Antal-Kudlik-féle gaget is emlékezetébe idézhetnek a látottak, azonban a kivitelezés nívója jó elõre érvénytelenít minden esetleges fenntartást. A hímbalerinák ugyanis a humor szakavatott mestereiként sem feledkeznek meg arról a gyönyörködtetésrõl, ami a balett mindahány manírját századok óta oly könnyû szívvel megbocsáthatóvá teszi.

MûPa Fesztiválszínház, április 23.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.